El Kai i el Denver són els protagonistes d’una sessió de teràpia molt especial, l’assistida amb gossos. Aquesta iniciativa treballa diferents objectius terapèutics concrets i el gos té un protagonisme essencial, ja que ajuda al alumne a una millora de les capacitats i habilitats físiques i mentals. A l’Escola Escorça fa anys que treballen amb aquest tipus de teràpia amb els seus alumnes. La interacció amb el gos facilita l’atenció i treballar activitats de l’àrea psicomotora i sensorial.

Montse Belmonte, monitora de l’Escola Escorça, ha assenyalat que “aquesta teràpia els aporta molt a nivell sensitiu tot allò que té a veure amb els gossos i també amb els companys. Tenim la sort que aquests gossos no s’espanten, estan acostumats a tractar amb infants i això a nosaltres ens dona molta confiança. Els poden tocar, abraçar, a més tota la por que poden tenir els nostres alumnes per una cosa desconeguda o una sensació diferent canvia i estan contents i satisfets amb aquesta nova experiència.

De la seva banda, Patricia Sánchez, monitora de l’Associació Catalana Itacan, ha explicat que “en funció de les característiques de cada nen ho treballem d’una manera o d’un altre. En aquest cas ens centrem molt en la estimulació sensorial a través del contacte amb els gossos. Que els alumnes puguin relaxar la musculatura perquè el contacte directe amb el gos el que fa és que es tranquil•litzin amb l’escalfor o les diferents textures de pèl, etc…”

L’escola Escorça és un centre d’educació especial concertada creada l’any 1978, que acull nens i nenes de 3 a 21 anys que necessiten d’un suport elevat per a realitzar els seus aprenentatges i activitats quotidianes del dia a dia.

L’amor incondicional del gossos sense perjudicis és la millor teràpia per aquests nens i nenes. Patricia Sánchez ha destacat que “els gossos els accepten com són. Vivim en una societat plena de perjudicis i als gossos els és igual això. El gos t’acceptarà sempre siguis com siguis, facis el que facis perquè tenen aquesta capacitat d’estimar d’una manera que les persones hauriem d’aprendre. Aquest amor que poden transmetre és el que ajuda a connectar directament amb aquests nois”.

Més ajudes per les escoles especials

Des de l’Escola Escorça fa anys que demanden més ajudes i un nou local on poder treballar en millor condicions. Actualment a l’escola hi ha 31 alumnes repartits en 4 classes, atesos per un tutor/a especialitzat en educació especial amb el suport d’una educadora.

Montse Belmonte, ha assegurat que “nosaltres fa molts anys que batallem per tenir una escola més gran, amb pati i amb millors condicions. Actualment el nostre menjador és una sala polivalent que fa de menjador, d’aula de logopèdia i d’infermeria. A més no tots els alumnes poden anar al menjador perquè no hi ha espai suficient per les seves cadires i s’han de repartir en diversos torns. No tenim patí i si volem sortir amb els nens a l’aire lliure hem d’anar al parc i necessitem mans per poder moure’ns amb ells i no en tenim suficients. Altre dels nostres objectius és passar a ser una escola pública, portem més de deu anys lluitant per aconseguir algunes d’aquestes demandes sense obtenir cap resposta per part de les autoritats pertinents”.

A L’Hospitalet hi ha dues escoles d’educació especial l’Escola Escorça i la Estel Can Bori. Segons la Montse Belmonte, “molts nens i nenes han de marxar de L’Hospitalet perquè no hi ha places suficients a la ciutat. Portem molt de temps sol•licitant més places a aquestes escoles que són tant necessàries”.