Les estacions de Ferrocarrils de Generalitat a L’Hospitalet pateixen importants filtracions d’aigua del freàtic. Es calcula que amb l’aigua que es filtra cada dia es podria omplir una piscina olímpica. Per aquest motiu, FGC ha fet en els darrers anys diferents feines per reduir l’aigua que es filtra. Aquest estiu, per exemple, s’ha construït una nova contravolta entre Avinguda Carrilet i Almeda.

FGC monitoritza constantment la pressió de l’aigua a l’estructura del túnel i a l’estació, unes aigües que si no fos pels sistemes de contenció i bombeig arribarien fins al genoll dels passatgers. Cal tenir en compte que l’estació de l’avinguda Carrilet queda per sota de l’aqüífer del Delta del Llobregat.

Les filtracions han anat a més en els últims anys. Per aquest motiu FGC ha fet diverses tasques per reduir les filtracions i matenir també un bon nivell del freàtic. Aquest estiu s’ha construït de la nova contravolta a sobre de l’existent de 45 centímetres de gruix. Aquesta obra s’afageix als treballs previs consistents en unes injeccions de microciment sota la contravolta, Ja bans de l’estiu, durant la nit, es va aprofitar per injectar  una barreja de sorra de platja amb microciment deu vegades més fi de l’habitual per evitar les pèrdues d’aigua.

Segons FGC, les obres han permès un estalvi d’aigua de més de 3 milions de m3 en els últims 3 anys en el tram comprès entre Sant Josep i Almeda, a la línia Llobregat-Anoia. 

Aquestes obres han d’evitar el rierol que habitualment corria pel mig de les vies. Segons Pere Mateu, director de projectes de la xarxa ferroviària de FGC, l’estalvi d’aigua equivaldrà “a una piscina olímpica al dia, que és el consum d’una ciutat de 70.000 habitants, com podria ser Viladecans”.

Així, l’aigua que s’hauria bombejat s’ha mantingut a l’aqüífer del Llobregat millorant-ne les reserves d’aigua i l’estanqueïtat. L’aqüífer del Llobregat és estratègic en la gestió d’episodis de sequera a l’àrea metropolitana de Barcelona.

Altres actuacions durant l’estiu

En el tram de L’Hospitalet de la línia Llobregat-Anoia també s’han aprofitat construir una nova via en placa formigonada en un tram d’uns 500 metres per tal de millorar la robustesa de la infraestructura davant les variacions del nivell freàtic i minimitzar-ne el cost de manteniment.

Després de l’actuació d’aquest estiu en el tram entre les estacions d’Almeda, a Cornellà, i de l’avinguda Carrilet, a L’Hospitalet, la intenció de FGC és continuar avançant des de l’estació de Sant Josep fins a plaça Espanya, per evitar la pèrdua d’aigua freàtica i garantir l’estalvi a tot el traçat.

Es recupera l’horari habitual a partir del 4 de setembre

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) reprendrà dilluns vinent, dia 4 de setembre, el servei habitual de trens a la línia Llobregat-Anoia, un cop finalitzades les obres programades al túnel de sortida de Barcelona que s’han realitzat durant aquest estiu.

Així, tots els trens recuperaran els seus horaris habituals, tant en dies feiners com en caps de setmana. De la mateixa manera, les dues últimes circulacions per sentit dels divendres i dissabtes a la línia L8 (Barcelona-Plaça Espanya – Molí Nou), que durant aquests mesos s’han fet amb un servei alternatiu per carretera, recuperaran el servei habitual amb tren.