El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Oscar Puente i la consellera de  Territori, Ester Capella han presidit a la seu del Departament, on s’ha constituït la comissió política del traspàs integral de Rodalies, el punt d’inici per als grups de treball que han de portar a terme el traspàs.

La consellera Capella ha dit que “ha començat a fer-se efectiu el traspàs de Rodalies. Hem avançat en les fites i hem creat 6 grups de treball tècnics que han de desplegar l’acord de traspàs integral on s’entrarà ja en detall en els aspectes concrets necessaris. Els grups es faran en aquest primer trimestre i s’aprovaran el seu pla de treball i els calendaris”.

Capella ha incidit en la necessitat de “millorar la comunicació amb un millor tracte a l’usuari alhora que treballem amb urgència per garantir la fiabilitat. El govern és capaç d’assumir totes les responsabilitats i atendre-les amb la professionalitat necessària”.

Els sis grups de treball són:

  • Traspàs de l’operadora
  • Serveis ferroviaris
  • Pla de Rodalies
  • Traspàs d’infraestructures
  • Afers econòmics
  • Afers jurídicoadministratius

La comissió és l’instrument per a la negociació política que establirà les directrius, propostes i objectius a assolir pels grups i comissions que posaran en marxa els treballs tècnics. La comissió ha acordat que el grup per al traspàs de l’operadora, un cop es constitueixi, tindrà un termini de 6 mesos per identificar la tramitació necessària per a la constitució de l’empresa que substituirà Renfe com a prestadora del servei de Rodalies i elaborar-ne una proposta d’estatuts i òrgans de govern.

El ministre i la consellera han acordat que durant aquest 2024 s’impulsin els mecanismes perquè l’Estat transfereixi a la Generalitat els recursos econòmics associats al dèficit d’explotació de Rodalies de l’any 2023.

Les parts també han pactat que abans que acabi l’any estarà redactat l’estudi de les infraestructures que assumirà la Generalitat segons l’acord del traspàs: l’R1, al Maresme; l’R3, Papiol-L’Hospitalet-Vic-Puigcerdà i l’R2 entre Sant Vicenç de Calders i Barcelona.

L’estudi també analitzar`i identificarà nous trams que puguin ser traspassats a la Generalitat. I el 2025 es presentarà un calendari per al traspàs d’aquests trams addicionals que s’hagin identificat.