Amb una conferència de l’especialista en metro i membre de la junta del Centre d’Estudis de L’Hospitalet, Ramon Carbó, s’ha celebrat l’aniversari de l’arribada del metro a Pubilla Cases. Va ser un febrer de 1973 i l’estació es va situar al costat d’un recent construit Hospital de la Creu Roja.

Es compleixen cinquanta anys de l’arribada del metro a Pubilla Cases, un parada que es va situar al costat d’un hospital, aleshores la Creu Roja de L’Hospitalet, que es va inagurar dos anys enrere. A la xerrada que ha impulsat Ramón Carbó, extreballador de TMB i expert de la història del metro, ha destacat el que va suposar al 1973 l’entrada en funcionament de l’estació de Pubilla Cases de la línia 5, la tercera parada de metro a L’Hospitalet.

“Hi havia una necessitat imperiosa de comunicar-se amb el centre de Barcelona” recorda Ramon Carbó, “i no només va beneficiar a Pubilla Cases, també a Florida, Les Planes o Can Serra”. I és que, segons explica Carbó, fins aleshores, els habitants d’aquella zona havien d’anar fins a Collblanc o agafar un autobus per arribar a Santa Eulàlia, l’altra parada activa del metro. Tot això suposava molt de temps.

No tot van ser bones notícies, Ramon Carbó recorda com en els primers anys, els veïns que vivien al costat de l’estació van patir problemes per les vibracions del metro, una incidència que també es repeteix en algunes inauguracions d’ara. Al 1982, l’estació va fer un petit canvi, que encara perdura avui dia: es va catalanitzar el nom de Pubilla Casas. Es va substituir la darrera A de Casas per una E. Un canvi amb el que no està d’acord l’associació de veïns, que encara ho escriu amb A, com el cognom de Josefa Casas, hereva de la Torre neoclàssica del segle divuit que dona nom al barri.

“De sapiència es que cap cognom es pot canviar” explica el president de l’AVV Pubilla Casas, Daniel Giménez, “si la senyora Casas o el senyor Casas li va donar el nom al barri, és Casas, no és Cases”, etziba Giménez.

En aquestes xerrades Ramon Carbó recorda aquestes primeres estacions de metro de la ciutat, molt llunyanes de les vint parades que a l’actualitat compta L’Hospitalet. En aquest mapa dels anys seixanta es veuen les dues primeres i de les quals el Ramon Carbó també ha fet conferències: la inaugurada el 1969, estació San Ramón, l’actual Collblanc, i la primera de totes, la de 1932 a Santa Eulàlia.