La implantació d’una Zona de Baixes Emissions podria ser la mesura de major transcendència i impacte de totes les previstes en la planificació municipal orientades a assolir objectius de mobilitat sostenible. Així s’ha posat de manifest a la Jornada que aquest matí ha organitzat l’Associació d’Empreses de Mobilitat Sostenible a l’Hotel Porta Fira.

Amb les noves ordenances de circulació de Barcelona i Sant Adrià i la llei del canvi climàtic aprovada, la Zona de Baixes Emissions ja funciona amb normalitat al voltant de les Rondes. L’AMB treballa per coordinar la resta de municipis que s’adheriran a partir del 2025.

El director de l’Àrea de Mobilitat i Transport de l’AMB, Joan Maria Bigas, ha explicat que “actualment hi ha 14 municipis més que estan actualitzant les ordenances per adherir-se a la ZBE. Estem satisfets dels resultats, ja que hem aconseguit reduir les emissions d’òxids de nitrogen en un 60% en aquesta àrea”.

Joan Maria Bigas, director de l’Àrea de Mobilitat i transport de l’AMB

La mobilitat ha evolucionat molt, sobretot, a la ciutat de Barcelona. L’edat mitjana dels vehicles s’ha reduït en 3 anys, hi ha més carrils bici i millor transport públic. El gerent de l’Àrea de Mobilitat i Serveis Urbans de l’Ajuntament de Barcelona, Xavier Paton, reclama però, altres mesures de suport per continuar incentivant el canvi cap a la mobilitat sostenible.

En aquest sentit, ha aprofitat per reclamar a la Generalitat més celeritat en la implantació dels Park&Ride com a una part de la solució. Ja que asseguraria que molta gent que viu lluny de les estacions de rodalies puguin venir a Barcelona en transport públic”.

El debat sobre la implantació de les ZBE al conjunt de l’Estat és una de les taules rodones que ha promogut l’Associació d’Empreses de Mobilitat Sostenible en la tercera Jornada de Mobilitat i Empresa.

El president d’AEMES Smart, Josep Maria Tarragó, ha assegurat que aquesta troba vol servir de trobada entre empreses i institucions públiques perquè trobin la manera de col·laborar per contribuir a la millora del medi ambient a la vegada que es creen llocs de feina a les nostres empreses”.

L’AMB vol extendre la ZBE fins a una vintena de municipis

Actualment, només el 2% dels vehicles que circulen per rondes són contaminants i la majoria disposen d’alguna de les excepcions. L’AMB continua treballant perquè la ZBE s’entengui per les zones urbanes com una gran taca d’oli fins a una vintena de municipis.