Els telèfons intel·ligents, els videojocs i les xarxes socials creen addiccions entre els adolescents i joves. Davant d’aquesta problemàtica que cal abordar amb urgència, hi ha experts en la matèria que han començat a facilitar eines per revertir la situació. És el cas del llibre “Pantalles. Que no et dominin!“, que s’ha presentat a l’espai Village de la plaça Europa.

El llibres té per objectiu donar eines als adolescents i preadolescents perquè sàpiguen dominar les pantalles. Segon un dels autors, David Bassa, el llibre incideix en com funcionen els algoritmes que són els que decideixen que veu cada usuari en les diferents xarxes socials. “L’algoritme funciona com els jocs: generar repte-recompensa, vídeos molt ràpids, un vídeo et porta a l’altre, un bucle infinit.. El que nosaltres diem és que les noies i els nois han de ser conscients que l’algoritme està dissenyat per buscar un consum compulsiu, per fer-te addicte, per enganxar-te i que tu acabis tenint una necessitat compulsiva”

David Bassa afegeix que els jocs i les xarxes disparen la dopamina i per això generen addició. “En el llibre els expliquem tots els mecanismes de com funciona l’algoritme, què és la dopamina i com poder controlar la seva producció.

Segons David Bassa “hi ha molts informes i molts llibres sobre les xarxes i l’ús de les pantalles, però adreçats a adults. En canvi, els principals usuaris són els adolescents i no hi ha informació que els ajudi a navegar entre pantalles”, explica el periodista David Bassa. “ L’objectiu del llibre és aquest: donar-los eines i empoderar-los perquè puguin navegar de manera més conscient i responsable per les xarxes digitals”.

A la jornada també van assistir alumnes del Consell de Nois i Noies de L’Hospitalet amb una participació activa amb preguntes i reflexions al voltant de la tecnologia, les pantalles i el benestar emocional. Els membres del consell van proposar que el llibre estigui a les biblioteques escolars.

El llibre és obra de David Bassa, periodista i escriptor, i director del Departament de Documentals de Televisió de Catalunya; Marta Narberhaus, professora de Ciències de la Comunicació a la Universitat Internacional de CatalunyaI i Kim Amate.

Un estudi sobre l’ús del mòbil de l’Institut Provençana

El mal ús de la tecnologia entre els adolescents està repercutint negativament en el seu rendiment acadèmic. Sobre aquesta qüestió els docents de l’Institut Provençana han presentat un estudi fet entre 600 alumnes entre 16 i 20 anys per esbrinar el per què de les distraccions a l’aula.  

El professor i coordinador de metodologies actives i d’imatge a l’Institut Provençana, Adrià Ramírez explica que a l’estudi “volíem saber si els alumnes estaven o no atents a l’aula, quins eren els punts de distracció i com es distreien.  La conclusió de l’estudi és que els alumnes del nostre institut estan cansats, tenen son i s’avorreixen a l’aula. I miren el mòbil a l’aula perquè estan avorrits. A més, el fet d‘estar cansat provoca que costi més estar atent i concentrat. El smartphone és un refugi molt fàcil en aquest estat d’esgotament”. És un peix que es mossega la cua perquè un dels motius del cansament és, segons l’estudi, que dormen poc perquè dediquen molt de temps a consultar el mòbil.

D’altra banda, bona part dels adolescents reconeixen que les pantalles són addictives i els fa perdre la noció del temps. Ho justifiquen per la necessitat d’estar sempre en comunicació contínua. “Jo no puc estar mirant una pel·lícula sense tenir el mòbil a les mans i estar pendent d’una altra cosa. No puc estar a classe simplement escoltant, necessito fer altres coses. A la gent jove se’ns exigeix molt i estem sempre molt ocupats”, explica la Júlia Capella García, alumna del FPGS  de màrqueting i publicitat a l’Institut Provençana.

En la mateixa argumenta Isabella Pechene, també alumna de FPGS de màrqueting i publicitat de l’Institut Provençana. “No dormim les hores necessàries i quan arribem a classe estem molt cansats per culpa del mòbil. Perquè quan anem a dormir mirem l’smartphone i el temps passa sense adonar-nos”.