Les aules d’acollida són un suport addicional adreçat a l’alumnat nouvingut, que encara no es pot defensar en català, i que necessita una ajuda extra a l’hora d’estudiar que es combini amb la dinàmica del centre educatiu. Els estudiants reben una atenció emocional i curricular personalitzada, i un aprenentatge intensiu de la llengua. A L’Hospitalet hi ha 64. Aquest curs s’han creat 7 de noves.
El programa Aula L’H ha aprofundit sobre com funcionen aquestes aules i també sobre l’aula d’acollida intensiva, un servei que només funciona a l’institut Torras i Bages i que es va posar en marxa el curs passat.
A L’Hospitalet són un recurs imprescindible per als alumnes nouvinguts. Allà passen diverses hores de la setmana aprenent bàsicament llengua. La resta d’hores les passen amb el seu grup classe. L’alumnat de les aules d’acollida considera que l’ambient és fins i tot divertit. Així ho creu l’Abigail Almanza, estudiant de l’Institut Torres i Bages, que va decidir formar part de l’aula d’acollida “per estudiar i per aprendre una mica més”. Marco Roque, provinent del Perú, fa un any que està a L’Hospitalet i explica que “treballem molt per aprendre català en equip.”
Habitualment, l’alumnat pot romandre entre dos o tres cursos a les aules d’acollida.
Una aula d’acollida intensiva a L’Hospitalet, a l’Institut Torres i Bages
L’institut Torres i Bages, a més, compta amb una aula d’acollida intensiva, que es destina a joves provinents de països de llengua no romànica. De fet, la d’aquest institut és l’única aula d’aquestes característiques de tota la ciutat. I està formada no només per alumnat del mateix centre, sinó també d’altres instituts.
L’alumnat roman durant uns tres mesos en aquesta aula aprenent la llengua. Passat aquest temps d’adaptació tornen al seu centre d’origen on podran continuar a una aula d’acollida intensiva.
Lara Arcaya, tutora de l’Aula d’acollida intensiva de l’Institut Torres i Bages, afirma que “és l’eina per intentar fer un intensiu perquè els alumnes arribin a un nivell A2 o similar que els permeti unes habilitats mínimes a l’hora de parlar. L’aula té un component molt dinamitzat i molt lúdic. Fem servir jocs de taula, jocs projectats, digitals, les dinàmiques, incorporar el moviment, la música, l’art…”
El projecte d’aula intensiva va començar el curs passat amb una prova pilot que enguany ja s’ha consolidat com un recurs molt útil per als estudiants que pràcticament acaben d’aterrar i no poden relacionar-se ni en castellà ni en català.
A causa de la utilitat d’aquest recurs, els professors reclamen que una ciutat com L’Hospitalet hauria de comptar amb més d’una aula d’acollida intensiva, ja que es tracta d’un municipi amb moltes persones nouvingudes.