L’agricultura urbana és molt més que un espai verd on plantar. José Luis Fernández Casadevante, conegut amb el sobrenom de ‘Kois’, ho exposa clarament en el seu nou llibre: ‘Huertopías’. El sociòleg ha presentat l’obra a l’Espai Llavors i explora aquest vessant del món agrícola com a l’embrió d’un nou model de ciutat més justa, cooperativa i ecològica. Per a l’autor, davant la crisi ecosocial, aquesta alternativa és una resposta a un futur amb menys recursos, energia i complicacions ambientals.

‘Kois’ explica en el llibre “les potencialitats que té l’agricultura urbana més enllà d’una petita parcel·la de la ciutat”. En aquest sentit, l’autor assegura que els horts urbans “tenen una màgia que altres experiències associatives no aconsegueixen incorporar”. Aquests projectes són especialment útils per “integrar població migrant amb molta més naturalitat o que convisquin en un espai de forma molt natural jubilats i nens“.

L’idea per escriure ‘Huertopías’ va sorgir durant la pandèmia, quan ‘Kois’ va rescatar al seu barri natal de Vallecas algunes plantacions que estaven a punt de malmetre’s i va donar els productes als veïns amb el moviment ‘Cosecha solidaria’.

En el llibre explica totes les possibilitats que tenen els horts comunitaris i les granges urbanes: “Podem recuperar molts terrats com està passant a altres llocs, que hi hagués apicultura urbana, fruitals a la ciutat, cultius de bolets…”, entre altres alternatives.

‘Kois’ també destaca que “el llibre fa una mirada molt àmplia de tot aquest fenomen i tot el que està passant a les ciutats occidentals. Com els horts poden ajudar-nos a democratitzar el sistema alimentari i repensar el model de ciutat“.

‘Huertopías’ descriu exemples d’èxit a tot el món, com les teràpies hortícoles en hospitals o les zones de cultiu a presons i camps de refugiats. Kois no posa límits a l’agricultura urbana, la qual podria florir també a L’Hospitalet.