El Parlament de Catalunya ha posat en marxa el taller educatiu “Soc Diputat/Soc Diputada”, on els joves en edat escolar han d’aprendre com es treballa a l’òrgan legislatiu, han de col·laborar per arribar a pactes de govern, preparar el programa per la legislatura o debatre davant els altres grups parlamentaris, entre altres tasques. L’Institut Jaume Botey ha participat en aquest taller i els seus alumnes han estat diputats i diputades per un dia.
Tot això només és la culminació d’un treball previ a l’aula, on el professorat del centre s’encarrega d’explicar el funcionament del Parlament i divideix els alumnes en quatre grups: Groc, Blau, Verd i Vermell. Cada bloc representa una de les ideologies del nostre entorn europeu, com els lliberals, els socialistes, els ecologistes o els conservadors.
Un cop acabada aquesta fase, participen en una sessió d’investidura simulada, on s’escull a la Mesa i també a la persona que ocuparà la Presidència del Govern.
Un dels objectius principals d’aquest projecte és fer arribar els valors democràtics al jovent. “Els estudiants han de conèixer les institucions de Catalunya perquè algunes generacions estan allunyades. Per això és molt important anar-los acostant al repte d’assumir la ciutadania mitjançant el seu vot”, explica la Rosalía Ramón, responsable de projectes de difusió d’Aula Parlament.
Aquest projecte també ajuda al seu desenvolupament personal i acadèmic. “Són conceptes relacionats amb el currículum educatiu. Els hi ajuda també a expressar-se públicament; han de saber com articular discursos i defensar les propostes del seu grup”, afegeix la Rosalía Ramón.
El taller “Soc Diputat/Soc Diputada” ha estat tot un èxit. Les places per participar en aquest projecte es van omplir de seguida i ha estat molt ben valorat pels centres educatius participants.