Alumnes de l’Institut Can Vilumara es posen en el lloc de professors i estudiants, buscant conflictes i solucions, i posant-se en el lloc d’ambdues parts. És una de les activitats que proposa Plàudite Teatre en l’assignatura Ecologia emocional i teatre social al Cicle Superior d’Integració Social. Amb les arts escèniques com a eina busquen aplicar el concepte d’ecologia emocional amb aquells que seran professionals de l’atenció social.
La directora artística de Plàudite, Eugènia Delgado explica en què consisteix l’ecologia emocional: “És una forma d’explicar les emocions com si fossin fenòmens de la naturalesa. Per exemple, a la natura hi ha tempestes, i també n’hi ha en el món emocional i mental. Es tracta d’agafar tots aquests elements atmosfèrics i de la natura per poder explicar com ens sentim i què ens passa quan emocionalment alguna cosa no està ben regulada”.
La iniciativa forma part del projecte ReconnectaART de Plàudite, present en centres educatius de tot L’Hospitalet que té l’objectiu de millorar la salut mental d’infants i joves a través de les arts escèniques. El professor de l’assignatura a l’Institut Can Vilumara, Àlex Solsona, comenta la metodologia: “A la pràctica el que fem és teatre. Els ensenyem una primera part en què ells puguin desenvolupar el seu imaginari, alliberar el seu cos, connectar amb les seves emocions,
connectar amb la forma de dir les coses, amb aquesta comunicació assertiva que busquem. I després a la pràctica ho traslladem en la creació d’escenes teatrals”, concreta.
El per què del teatre com a mètode per a la integració social és que “ajuda molt més a poder mirar els ulls a l’altra persona i poder entendre-la, saber per on està passant, què necessita”, per a després “ser capaços de donar resposta a les necessitats que presenta la gent com a integradors socials”, explica.
Tot i que molts alumnes mai han actuat, fer teatre els ha permès donar un salt d’empatia molt útil com a integradors. En aquest sentit, Solsona posa un exemple pràctic: “Potser fent teatre ens adonem de les dificultats que pot travessar una família que està passant per una situació d’un desnonament. Llavors, podem interpretar-ho, podem capficar-nos en aquesta situació i entendre com estan vivint-ho”.
Paral·lelament, els prop de 90 alumnes que cursen l’assignatura estan portant a la pràctica el que han après a altres escoles i instituts de L’Hospitalet.