El tall de la línia R3 de Rodalies que uneix L’Hospitalet i Puigcerdà és el més massiu de la seva història. Fa uns dies parlàvem d’un tall d’un any però finalment seran 16 mesos de servei interromput, 50 quilòmetres i 21.500 passatgers afectats diàriament per completar el desdoblament de via en el tram entre Parets del Vallès i La Garriga.

Es tracta d’una actuació en dues fases:

  • Fins al maig de 2026, el tall afectarà el tram entre Montcada Bifurcació i la Garriga
  • Del maig del 2026 al gener de 2027 s’interromprà la circulació des de Mollet fins a la Garriga, però s’obrirà el servei des de L’Hospitalet.

L’autobús com a alternativa

Per al gruix dels usuaris que diàriament fan servir l’R3, Renfe i Adif han posat en marxa 58 autobusos que cobriran 43.500 places diàries, amb l’estació de Fabra i Puig de Barcelona com a gran intercanviador i en direcció a les localitats afectades com Centelles, Vic o Granollers.

  • Bus amb parades entre Barcelona Fabra i Puig – Granollers Canovelles cada 20 minuts
  • Bus amb parades entre Barcelona Fabra i Puig – Centelles cada 30 minuts. Enllaç amb els trens a Centelles.
  • Bus directe entre Barcelona Fabra i Puig – La Garriga cada 60 minuts
  • Bus directe entre Barcelona Fabra i Puig – Centelles cada 30 minuts. Enllaç amb els trens a Centelles.
  • Bus directe entre Barcelona Fabra i Puig – Vic cada 15 minuts

El portaveu de Renfe a Catalunya, Antonio Carmona, va assegurar que les primeres hores del pla alternatiu del servei de busos es van desenvolupar “raonablement bé”.

De cara als passatgers, s’ha distribuït fulletons informatius a les estacions i s’ha desplegat un equip de 70 persones per assistir als passatgers. Aquest primer desdoblament té un cost d’uns 140 milions d’euros. A banda, Adif invertirà 50 milions en la remodelació integral de l’estació de Montcada Bifurcació.

Una reivindicació històrica

El desdoblament de la línia és una reivindicació històrica que els usuaris fan des de fa dècades degut a les incidències que hi ha a l’R3 perquè, al només haver-hi una via, quan hi ha una incidència en un punt s’ha d’aturar tota la línia. Tot i això, els usuaris són crítics amb les obres i el termini en què es preveu que s’acabin.

“Faran molt poca obra, tot just es desdobla el primer tram de cinc de 17 quilòmetres de 60 que se n’han de fer”, lamenta el portaveu de la Plataforma Perquè No Ens Fotin el Tren, Marc Janeras, qui considera que els “alteren totalment la vida” durant els 16 mesos que durarà l’obra. “Hi ha una desproporció entre l’esforç que se’ns demana i la millora que hi haurà”, ha subratllat.