Cada any, el consum de tabac provoca prop de 8 milions de morts arreu del planeta, una xifra que inclou tant fumadors actius com persones exposades al fum ambiental. Davant d’aquesta realitat, la comunitat mèdica continua alertant que el tabaquisme és una autèntica epidèmia de salut pública.
Aquest diumenge, 31 de maig, se celebra el Dia Mundial Sense Tabac, una jornada per conscienciar la població sobre els riscos del consum de tabac i donar a conèixer les alternatives mèdiques disponibles per abandonar aquest mal hàbit i recuperar una vida saludable.
Els professionals sanitaris recorden que deixar de fumar és possible amb ajuda i seguiment mèdic. A Institut Català d’Oncologia (ICO), la Unitat de Control del Tabac ofereix ajuda per deixar el consum de tabac. El tractament és gratuït i inclou seguiment i acompanyament durant tot l’any que acostuma a durar el procés.
El factor més determinant per aconseguir abandonar el tabac és la voluntat ferma del pacient. Tot i això, comptar amb suport mèdic i psicològic facilita molt el camí, especialment durant el primer mes de tractament, considerat el més difícil. I és que els testimonis que han aconseguit deixar de fumar coincideixen a destacar que l’esforç val molt la pena, i recomanen preparar-se especialment per a les primeres setmanes.
El tractament també pot incloure medicació per reduir l’ansietat, sempre que el pacient ho desitgi. Els professionals recorden que aquesta medicació no és màgica, sinó una eina complementària dins del procés de deshabituació.
Per iniciar el tractament i deixar de fumar, els experts recomanen demanar ajuda al CAP de referència i seguir el programa mèdic adequat.
Pots veure l’entrevista íntegra al programa Primer 2ª: