Primer dia de tàndem de comunicació audiovisual a l’institut Bisbe Berenguer. Els alumnes han de debatre sobre què és la comunicació i sobre quins mitjans de comunicació fan servir per informar-se. Després fan dos grups per respondre un text d’actualitat.
Des d’ara i fins al gener, el grup de 3r de l’ESO que participa en el programa Fem Tàndem es familiaritza amb les eines professionals per elaborar notícies i aprèn els elements del llenguatge audiovisual. També visitaran Televisió L’Hospitalet i finalment elaboraran un informatiu amb notícies del seu centre.
45 projectes educatius en marxa
Aquest és un exemple dels 45 projectes que existeixen a la ciutat i que formen part del programa municipal ‘Fem tàndem’ un projecte municipal transversal d’aliances que impulsa la col·laboració d’equipaments culturals i científics, institucions, entitats ciutadanes o ens de referència amb els centres públics. D’aquesta manera s’aconsegueix afavorir l’èxit escolar a través de la singularització dels centres públics de la ciutat.
Dels que desenvolupa la Regidoria d’Educació es fan 22 tàndems a escoles públiques i 11 en instituts públics.
Els programes se centren en robòtica, mitjans de comunicació, teatre, educació emocional, ciències, emprenedoria, lectura i biblioteca escolar, art, música, història, impressió 3D, art urbà, circ, escacs i activitats marítimes. Per dur-los a terme, cada centre fa tàndem amb un equipament o una entitat com ara la Biblioteca Tecla Sala, el Museu de L’Hospitalet, la Fundació Arranz-Bravo, Bipolart, Televisió de L’Hospitalet, l’Idibell o el Museu Marítim de Barcelona.
Durant el curs passat es van fer 1.468 activitats puntuals. La xifra real és més alta, ja que molts centres tenen integrat el projecte dins les programacions de les aules, la qual cosa fa difícil quantificar el nombre total d’activitats que es duen a terme. A més, s’han fet 29 activitats amb les famílies i 38 sessions i formacions amb docents. Durant el curs passat, 7.916 alumnes van participar en les activitats programades. La distribució per etapes educatives va ser de 1.066 d’infantil, 4.059 de primària, 1.887 d’ESO, 178 de batxillerat i 726 d’FP i PFI.
Tàndems de l’EMMCA
Pel que fa als gestionats per la Regidoria de Cultura, deu escoles i un institut fan tàndem amb l’Escola Municipal de Música-Centre de les Arts: vuit centres fan música, dos fan dansa i un fa teatre. En total, hi participen 1.350 alumnes que dintre de l’horari escolar reben classes amb professorat de l’EMMCA. D’aquesta manera, es trasllada més enllà de la seva seu l’objectiu de democratitzar l’accés a l’educació artística i contribuir a una major cohesió social a través de les arts. A més, l’EMMCA desenvolupa projectes semblants amb el Centre d’Educació Especial L’Estel-Can Bori i amb l’Escola Bressol Municipal La Casa dels Arbres.
Tàndem a Torre Barrina
Respecte al gestionat per la Unitat de Projectes d’Innovació Social, es desenvolupa amb l’Institut Escola Pere Lliscart, a través de Torre Barrina, i es vincula a la comunicació audiovisual. A banda d’això, manté diferents projectes amb centres educatius de la ciutat en l’àmbit de la producció audiovisual i multimèdia, competències digitals i matèries STEAM, entre altres.