El Centre de Normalització Lingüística de l’Hospitalet ha celebrat els 20 anys del programa del Voluntariat per la Llengua, que posa en contacte persones que volen aprendre català amb d’altres que són catalanoparlants.

Es tracta d’un projecte del Consorci per a la Normalització Lingüístic que forma parelles lingüístiques per conversar, almenys una hora a la setmana durant dos mesos i mig. D’aquesta manera, l’aprenent pot practicar i millorar la fluïdesa de la llengua oral en un entorn de confiança.

“L’alumne treu el català de les quatre parets de l’aula i se’n va a un entorn real d’ús. Per a ells és molt reconfortant poder trobar aquest espai”, explica Elena Xirau, directora del Centre de Normalització Lingüística de l’Hospitalet.

En aquests 20 anys, s’han format 4.500 parelles lingüístiques a L’Hospitalet, tant en modalitat presencial com virtual. Analía Genovese, per exemple, és una de les persones que s’ha beneficiat de la iniciativa per millorar: “És per complementar. Al curs aprens l’estructura gramatical mentre que amb la parella parles més com al carrer, un català col·loquial”.

A l’altra banda, Simona Barber és voluntària per la llengua des de fa sis anys i assegura estar “molt contenta. M’ho he passat molt bé, he conegut gent molt interessant. Animaria a tothom a fer-ho perquè aprens moltes coses d’altres cultures, d’altres maneres de fer”.

La celebració va comptar amb els trucs de màgia del mag Eduard Juanola, en un espectacle que va tenir els mots i la llengua catalana com a grans protagonistes. I per acabar, l’acte va tenir l’actuació de la coral “Veus del món”, formada per l’alumnat del Centre de Normalització Lingüística de L’Hospitalet.