El director de cinema hospitalenc Marcel Barrena ha donat el tret de sortida a les Festes de Primavera 2026 amb un emotiu pregó en el qual ha recordat la seva infantesa i joventut com a veí de Santa Eulàlia i s’ha referit a com la seva ciutat li ha marcat la manera de fer cinema. Des de la plaça de l’Ajuntament i acompanyat per l’alcalde David Quirós i altres regidors, el director d’El 47, Goya 2026 com a millor llargmetratge, ha afirmat que “les meves pel·lícules tracten sobre acollir, sobre l’empatia. I això és aquesta ciutat”.



Barrena ha començat la seva intervenció agraint l’oportunitat de fer el pregó de la ciutat que l’ha vist créixer i ha recordat que fins els 22 anys va viure al barri de Santa Eulàlia, a on es van establir els seus avis als anys 60, arribats des d’Andalusia.
Uns orígens personals que ha reflectit en El 47 . La pel.lícula “tracta de gent que va arribar a Catalunya des d’Extremadura i Andalusia. Gent que va construir un barri, una ciutat, un país. Tracta de la convivència de gent, de cultures, d’idiomes. Tracta de gent que va arribar a Torre Baró, però això va passar també a L’Hospitalet. Com els meus avis”.
Barrena ha destacat que aquesta integració de gent de diferent procedència forma part de l’ADN de la ciutat i a la vegada de les seves pel.lícules. “D’això tracta Mediterráneo, sobre el naixement d’Open Arms, i la solidaritat amb qui més ho necessita, i això és El 47 i ho serà la meva pròxima pel.lícula: La Roja; sobre la selecció espanyola de cricket, formada només per jugadors que venen de lluny”.
Records d’infantesa
Marcel Barrena ha recordat que al parc de l’Alhambra va aprendre a anar en bici; el carrer Pareto el coneixia com el carrer dels gats i va fer esport a l’Associació Esportiva Santa Eulàlia, l’AESE. I afirma que va descobrir el cinema gràcies a les sales i als videoclubs de la ciutat que visitava cada setmana. També ha recordat les seves primeres feines com a repartidor de pizzes. “D’aquells viatges repartint pizzes en moto i en bicicleta en va sortir el primer guió que vaig escriure, sobre un repartidor de pizzes”, ha dit.
“L’Hospitalet emociona, perquè és obrera i es construeix a si mateixa”
El director ha explicat que fa uns dies reflexionava sobre com ha progressat la ciutat, avui obrera i moderna. En aquest sentit ha afirmat que “L’Hospitalet no és només una ciutat: és una manera de resistir i d’acollir. Ve d’una terra antiga de masies. Ve d’un hospital que donava sostre als qui passaven. Ve d’una memòria de refugis sota terra i de barris aixecats per gent arribada d’arreu amb esperança i dignitat. I per això L’Hospitalet emociona, perquè és obrera i es construeix a si mateixa, com un tio que repartia pizzes que ara estigui fent el pregó de la ciutat on les repartia. Aquesta és la màgia del cinema, i la màgia de L’Hospitalet”, ha dit
I ha finalitzat reivindicant habitatge per a tothom com un dret constitucional recollit a l’article 47 de la Constitució i de l’Estatut d’autonomia, justament el títol de la seva pel.lícula que explica com els veïns de torre Baró van lluitar per aconseguir que l’autobús de línia arribés al barri.
El pregó de Marcel Barrena s’ha pogut seguir des de la plaça de l’Ajuntament i per Televisió de L’Hospitalet simultàniament amb llengua catalana de signes. El podeu recuperar a la carta aquí.
Cal recordar que enguany s’ha habilitat un escenari a un lateral de la plaça ja que el balcó de l’edifici consistorial que és el lloc habitual dels pregons es troba tapat per una bastida a causa de les obres de rehabilitació de la façana.
Toc d’inici amb entitats de cultura popular
A continuació del pregó el tradicional Toc d’Inici a càrrec de les entitats de cultura popular de L’Hospitalet i amb música de la la Banda Provençana de l’EMMCA ha pres la plaça.
Els participants per ordre d’aparició són els següents: Macers, L’Àliga Provençana, Els Gegants de la Ciutat, El Lleó de Bellvís, Coordinadora Sardanista, Capgrossos, Colla Jove de L’H (castellers), L’Esbart Dansaire Casino de Centre, Trabucaires de L’Hospitalet (Colla d’en Jaume Duran), La Medusa, Bou de L’Ospital de la Torre Blanca, Mulassa Amalvígia, Tabalers, Dragonets (Tro), Folqui de Foc, L’Heura, La Rata de Bellvitge i Pegàs, Dragona, Satània, Moska i Ceptrotada.


Arrenca la programació especial
Els Mitjans de comunicació de L’Hospitalet han arrencat, amb el pregó i el Toc d’Inici, la programació especial de Festes que durant quatre jornades mostrarà el més destacat a peu de carrer. Programes en directe i a la carta i informació puntual al web i a les xarxes socials gràcies a un ampli desplegament tècnic i de personal. Seguiu-nos!

