Amb el títol ‘Dona a pagès’, el Museu de la ciutat presenta una exposició que convida a descobrir la història sovint invisible de les dones pageses de L’Hospitalet a través de tres generacions d’una mateixa família. Des de finals del segle XIX fins avui, aquestes dones van viure i treballar la terra mentre contemplaven, des de la finestra de casa seva, la transformació de la ciutat i del seu entorn.
Amb aquesta mostra el Museu dona veu a unes dones que van ser protagonistes silencioses dels grans canvis del seu temps i reivindica el seu paper essencial en la història de la ciutat.
El recull de relats, vivències i records d’aquestes dones ha permès publicar el llibre “Memòria de Dona”, ideat per Pietat Hernández i editat pel Museu, que contribueix a preservar aquesta memòria col·lectiva, i ara, amb aquesta exposició, es pretén donar continuïtat a aquesta obra i que el mateix visitant pugui seguir el fil narratiu de la història.
A partir d’objectes quotidians —mobles, tèxtils i estris— i dels seus testimonis, la mostra ens apropa a la seva manera de viure, pensar i sentir. Lluny d’una història distant, és una memòria viva que ens parla de canvis socials, polítics i urbans que han marcat el nostre present.
El recorregut s’organitza en cinc àmbits que reflecteixen les diferents etapes i experiències de vida:
• Ser dona: el paper central en la família i la cura, sovint envoltat de silencis i tabús.
• L’escola: una educació limitada, interrompuda aviat per les responsabilitats domèstiques.
• L’amor: relacions condicionades per normes socials i familiars molt estrictes.
• La feina: una jornada intensa que combinava la casa, el camp i la cura de la família.
• La vida social: espais de trobada, oci i comunitat en una societat marcada per la tradició.
L’exposició s’inaugura el 27 de juny a les 18.30h a la Casa Espanya, seu del Museu d’Història de la ciutat.