El metro ha complert cent anys i al llarg d’aquest 2025 es faran diferents actes com els que van tenir lloc el 30 de desembre del 2024, com ara exposicions o visites a zones no accessibles per al públic com són les estacions fantasmes. Aquests són alguns dels actes que ha destacat el membre de la Junta del Centre d’Estudis de L’Hospitalet i president d’Andana Central, Ramon Carbó: “També hi haurà visites al simulador de trens de les línies convencionals, on els empleats aprenen a conduir i resoldre incidències, també visites al centre de control del metro i a l’escala de caragol de l’estació d’Urquinaona”, ha afegit qui també és treballador jubilat del metro.
El metro a L’Hospitalet
El metro compleix cent anys, però a L’Hospitalet va trigar una mica més en arribar, concretament fa ara 93 anys. La primera estació va arribar l’any 1932 a Santa Eulàlia a la parada que aleshores es deia Bordeta-Cotxeres. Ramón Carbó ha recordat que aquesta “va ser la primera vegada que el metro de Barcelona arribava fora de la capital, encara que l’any 1926, la cotxera de Santa Eulàlia ja estava dins de L’Hospitalet”.
Aquest fet, va suposar un benefici a mitges segons l’extreballador: “la banda de Santa Eulàlia va quedar coberta amb el transport públic, però passar a la banda de Collblanc – La Torrassa travessant les vies del tren suposava un perill o bé s’havia de passar per la Riera Blanca”. “Fins a l’any 1935, el 7 d’abril, no es va inaugurar el Pont d’en Jordà, amb tecnologia Eiffel, que va ser un pont finançat per Ferrocarrils Metropolitans de Barcelona” ha explicat Carbó qui a més demana com a membre del Centre d’Estudis de L’Hospitalet la seva conservació per ser un emblema de la ciutat.
Millores al Pont d’en Jordà
Precisament, enguany es compleixen 90 anys de la inauguració d’aquest pont i resta pendent una rehabilitació d’aquest pont patrimoni històric de L’Hospitalet. “S’ha de millorar primerament el paviment, que quan plou les persones rellisquen, i cal una obra d’ascensor amb accessibilitat universal” ha explicat Ramón Carbó, qui també ha mencionat que “des d’Andana Central, des del Centre d’Estudis de L’Hospitalet i des de ‘Defensem el Castell de Bellvís’ diem a l’Ajuntament o a qui pertoqui, que se celebren obres” que fins on saben “hi ha una partida aprovada i que tot queda pendent d’un concurs d’adjudicació”.
El futur del metro a la ciutat
Actualment, L’Hospitalet compta amb vint estacions de metro i segons els plans de TMB, en un futur arribarà a Fira una altra línia, la línia 2, la lila que connectarà amb Universitat per Montjuïc. En aquest sentit, Carbó creu que “caldria una perllongació de l’L1 des d’Hospital de Bellvitge fins al Prat Estació”. També creu que hauria d’haver-hi una estació més entre Avinguda Carrilet i Bellvitge o millores al vestíbul de Carrilet per afavorir l’accessibilitat.
Més actes relacionats amb els 100 anys del metro
D’altra banda, l’expert en aquest transport ha recordat que de dilluns a divendres de 10 a 20 hores es pot visitar l’espai Mercè Sala que acull ‘La petita història del metro’, una exposició immersiva basada en el llibre que repassa un segle del metro, a partir d’una col·lecció de més de 300 volums i que es va començar a publicar l’any 1993.
A més, se celebrarà una cursa nocturna d’una distància de cinc quilòmetres, recorrerà un tram de la xarxa habilitada per córrer sense risc d’ensopegades, per visibilitzar l’esclerosi lateral amiotròfica (ELA). “També hi haurà esdeveniments dedicats als empleats, com un concert a l’Auditori, la presentació dels trens històrics renovats i es presentarà una nova uniformitat”, ha afegit Carbó.