El dia 30 de desembre, el metro de Barcelona compleix 100 anys d’història, i per celebrar aquesta fita, TMB ha preparat un any ple d’activitats i portes obertes per a tota la ciutadania. Precisament les activitats començaran el mateix dia 30 a l’estació del passeig de Gràcia (antiga estació d’Aragó), no obstant això, els organitzadors només han avançat que aquest esdeveniment no deixarà indiferent ningú.

“Hem dissenyat una celebració que sigui per a tothom: per als usuaris habituals, per a aquells que no utilitzen el metro i, especialment, per als més de 4.000 professionals que en fan possible el funcionament diari”, ha explicat Laia Bonet, presidenta de TMB.

Es podran visitar les estacions fantasma

A partir del dia 30 de desembre, s’obriran diversos espais emblemàtics del metro que normalment no són accessibles al públic, com les estacions ‘fantasma’, els simuladors de conducció, el centre de control o l’antiga escala de caragol d’Urquinaona. Les dates i procediments per accedir-hi s’anunciaran a través de les xarxes socials de TMB.

A més, durant el darrer trimestre de 2025, es presentarà una exposició de trens històrics restaurats, una mostra que permetrà veure en detall les unitats de les sèries 100, 300, 400, 1100 i 3000 després de passar per un exhaustiu procés de restauració.

Descobrir la història del metro

L’estiu de 2025 es podrà gaudir d’una exposició de realitat virtual a l’Espai Mercè Sala (estació Diagonal, L5), que oferirà un viatge immersiu a través de la història del metro. També està prevista una exposició al Palau Robert, organitzada per la Generalitat de Catalunya, que analitzarà com el metro ha contribuït a la transformació de la ciutat i la seva àrea metropolitana.

Nova imatge del metro

Per marcar aquesta efemèride, TMB ha creat un nou logotip que incorpora els dos zeros del número 100, homenatjant la història del metro i reforçant la idea de cohesió entre territori i persones. La campanya de publicitat que acompanyarà la celebració s’implementarà a partir de gener i arribarà a tota mena de suports digitals i offline.

El metro a L’Hospitalet

El metro a L’Hospitalet fa 92 anys que va arribar, concretament a l’estació de metro de Santa Eulàlia, tot i que en aquell moment era anomenada Bordeta-Cotxeres. El creixement demogràfic als barris de Torrassa i Santa Eulàlia, aleshores pretesos per Barcelona, va fer que el que es coneixia com a Ferrocarril Metropolità Transversal s’allargués fins més enllà del límit amb la Riera Blanca.

L’arribada del metro a Santa Eulàlia va comportar nombres transformacions urbanístiques i socials. Una estació de metro que durant gairebé 40 anys va ser l’única que hi havia a L’Hospitalet, un fet que la va convertir en un gran eix de comunicació per a tota la ciutat.