Biguidiribela, un muntatge del col•lectiu d’artistes mexicans Muxx Project, ha estat un dels espectacles de cloenda de la quarta edició del Festival Berdache. Enguany, aquesta iniciativa que reflexiona sobre la identitat de gènere a través de les arts visuals i escèniques ha volgut convertir-se en un espai de trobada ciutadana i incorporar nous col•lectius i realitats, especialment pel que fa a la diversitat racial.

En aquest sentit, la directora del festival, Elisabet Parés, assegura que “havíem de fer un pas al costat per parlar sobre la diversitat d’identitats de gènere des de noves perspectives, com la immigració o les persones racialitzades. I ho fem fet vinculant el festival a d’altres associacions i iniciatives, hem dedicat esforços a teixir-hi aliances i sinèrgies. A més, ens hem obert al públic oferint propostes gratuïtes”.

Nous punts de vista que han tingut el col·lectiu Muxx Project com a eix vertebrador d’aquesta edició, amb el seu muntatge Biguidiribela. Una perfomance encapçalada l’artista i activista Lukas Avendaño que combina les arts escèniques amb instal•lacions multimèdia immersives, hol•logrames, i música experimental per parlar sobre la figura ancestral de les muxes.

Es tracta d’un tercer gènere entre la dona i l’home que convivia en la societat zapoteca del Mèxic precolonial.

“Les muxes són una figura de sexe masculí que assumeixen rols relacionats amb la feminitat”, explica Nnux, una de les artistes integrants de Muxx Project.

Per Eyibra, un altre dels membres del col·lectiu, “volem explorar el concepte de gènere no binari i les muxes per mostrar que la identitat qeer i el gènere no fluït ha existit sempre, que és una realitat precristiana i que sempre existirà”.

Més enllà de les propostes artístiques, la programació del Festival Berdache també ha comptat amb conferències i taules rodones per debatre sobre les múltiples identitats.