El Consell de Ciutat de L’Hospitalet ha celebrat la segona sessió ordinària del mandat 2023-2027.
Es tracta del màxim òrgan consultiu de participació ciutadana i té l’objectiu de debatre, fer propostes i assessorar el govern municipal. L’integren una setantena d’entitats i agents socials i econòmics, a més de representants polítics i ha estat el primer consell de ciutat presidit per l’alcalde David Quirós.
Entre els temes abordats destaca la constitució de la nova Taula Sectorial d’Habitatge que estarà presidida per l’exregidor d’ERC Antoni Garcia Acero. El director ha parlat del problema al qual s’enfronten molts joves afectats pels preus del lloguer i de compra fa que no puguin accedir a un habitatge digne, i el parc de l’habitatge hospitalenc que està envellit. Per aquest motiu “aquesta comissió té com a objectiu ser un espai de reflexió i de debat, de reflexió i de propostes per tal de poder avançar cap a un pla d’habitatge local”.
En aquest sentit, Carme Rimbau, presidenta del Centre d’Estudis de L’Hospitalet, i membre de la plataforma contra l’especulació immobiliària i la massificació turística ha afegit la problemàtica que alguns barris com Collblanc i La Torrassa tenen amb els pisos turístics.
També s’ha presentat el procés participatiu per a la modificació i millora del Reglament orgànic de participació ciutadana.
L’alcalde David Quirós ha agraït als membres del Consell “el treball que realitzeu a les vostres entitats així com la feina que fareu en aquest Consell de Ciutat i en la resta d’òrgans, i especialment al carrer, amb la nostra ciutadania”. “Com vaig dir en el meu discurs d’investidura: és hora d’humanitzar la ciutat. I vosaltres sou part d’aquesta vessant humana de la ciutat; sou els garants de la cohesió social i especialment dels barris”, ha afegit.
La Taula Sectorial d’Habitatge i el nomenament del seu president han estat aprovats per unanimitat del plenari. Aquesta comissió sectorial té com a objectiu impulsar la implicació de la població en la planificació i definició de les polítiques d’habitatge de la ciutat, incorporant-hi el màxim de posicionaments possibles.
Durant un mes, la ciutadania i les entitats poden inscriure’s en línia per formar-ne part al web de Participació (www.lhon-participa.cat). A finals de gener, es preveu la convocatòria de la primera sessió de la Taula i es començarà a treballar en el pla de treball per al mandat 2023-2027. S’hi poden sumar com a vocals persones i entitats que no formin part del Ple del Consell de Ciutat.
Durant la sessió, la tinenta d’alcaldia de Ciutat de Drets, Laura García Manota, ha presentat el procés participatiu obert per tal de millorar i actualitzar el Reglament de participació ciutadana, vigent des de 2013. Aquesta iniciativa busca crear un nou marc de participació que sigui més flexible i adaptat a les necessitats actuals del municipi i a les demandes ciutadanes.
L’objectiu és millorar el model de participació, adaptant l’actual reglament al nou context legal i social, així com als canvis tecnològics i en l’àmbit de les TIC, que influeixen en la manera com la ciutadania s’involucra en la vida pública.
Per aconseguir-ho, l’Ajuntament ha obert un espai de debat i recollida de propostes que permeti aprofundir en el model de participació, centrant-se en quatre objectius principals: potenciar un model inclusiu i de proximitat; actualitzar la normativa municipal d’acord amb el marc legislatiu vigent; adaptar la participació ciutadana als canvis tecnològics i incloure demandes ciutadanes en aquest àmbit.
El procés participatiu inclou diverses accions, tant presencials com virtuals, per implicar-hi el màxim de sectors de la població. S’estan realitzant sessions presencials en els consells de districte, les taules sectorials i el Consell de Ciutat. D’aquesta manera, els membres dels òrgans estables de participació de la ciutat aportaran propostes concretes segons el seu àmbit d’actuació.
“Acaba al març, després començarem amb la redacció, i posteriorment amb el procés d’aprovació inicial, d’al·legacions i aprovació final, per tant, al desembre de l’any vinent tindrem aquest reglament ja aprovat i publicat per a començar a fer ús” ha explicat García Manota.
Aquest termini és una de les qüestions que des de l’Associació Foment de la Informació Crítica, entitat present al Consell, han criticat, ja que el vigent, data de l’any 2013: “estarem un any amb la participació ciutadana vetada amb un reglament que és un ‘caixa o faixa’ i que no fomenta la participació”.
A Carme Rimbau li sembla bé que s’actualitzi el Reglament, tot i que ella ha participat en molts processos participatius i finalment no es concreta res, no es donen resultats i no saben si ha servit per a alguna cosa. I des de la Federació d’Associacions de Veïnes i Veïns de L’Hospitalet, Maite de la Concha creu que necessiten més informació. També ha remarcat que “els reglaments sempre són bons mentre poguem participar en la seva constitució i redacció, però de manera efectiva”.
A més, s’ha habilitat una enquesta en línia per recollir l’opinió de la ciutadania sobre els aspectes que considera prioritaris en el nou Reglament. Segons informa l’Ajuntament, els resultats d’aquesta enquesta es tindran en compte en la redacció final del text, prevista per al període entre l’abril i l’agost de 2025. La previsió és que l’aprovació del nou reglament tingui lloc el desembre de 2025.
Presentació del pressupost municipal per al 2025
Per finalitzar, el tinent d’alcaldia de Seguretat i Govern Intern, Jesús Husillos, ha presentat el pressupost municipal per al 2025, que és de 352,4 milions d’euros, quantitat que representa un increment del 8,5 % (28 milions d’euros) respecte a l’exercici anterior. És previst que el pressupost municipal sigui sotmès a aprovació per part del Ple en una sessió extraordinària abans de finals del 2024.
Durant la sessió s’ha donat compte del nomenament de Jaume Graells, com a vicepresident del Consell de Ciutat, i del nomenament d’altres membres del Plenari.