El Centre d’Atenció Primària (CAP) del Gornal va ser un dels 27 escollits de tota Catalunya per implementar el nou model de Centres de Salut Integral de Referència (CSIR), una iniciativa pilot del Departament de Salut que busca dotar els equips d’atenció primària de més autonomia, eficiència i capacitat de gestió. La prova durarà un any i, si els resultats són positius, es podria estendre a la resta del territori.

El director de l’equip d’atenció primària del Gornal, Leonardo Aponte, explica que el CSIR no suposa un canvi radical per als usuaris sinó “una millor organització per donar una millor resposta a la població, millorant l’accessibilitat i la informació al pacient”. El procés va començar amb un concurs en què es van presentar projectes de 116 centres, dels quals se’n van seleccionar 27 per aquesta prova pilot.

Salut mental, la seva prioritat

Cada centre participant desenvoluparà una línia de treball específica dins d’un marc comú. En el cas del CAP Gornal, la prioritat serà la salut mental, especialment entre adolescents, una problemàtica que ha augmentat després de la pandèmia. “Hem detectat una necessitat especial en aquest àmbit i volem treballar amb un model d’ajuda mútua, en què persones que han superat problemes de salut mental poden acompanyar altres pacients en el seu procés”, explica Aponte.

IA i unitats UVA

El nou model també aposta per la tecnologia i la simplificació dels tràmits administratius. La intel·ligència artificial es començarà a utilitzar per transcriure les converses entre metges i pacients i integrar-les a la història clínica, cosa que permetrà que el pacient tingui més claredat sobre el que s’ha parlat a la consulta. “Volem aprofitar la modernització que ofereix la tecnologia per fer més àgil i comprensible la informació”, afirma el director.

Pel que fa a la reducció de tràmits, Aponte destaca la creació de les unitats UVA, formades per un metge, una infermera i un administratiu que treballen conjuntament per resoldre les necessitats dels pacients de manera més ràpida i eficient. “Per exemple, un administratiu podrà programar directament una analítica de control per un pacient amb hipertensió o diabetis, estalviant una visita al metge només per fer la gestió”, detalla.

Millor organització, mateix pressupost

Tot i que la iniciativa no preveu inicialment un augment de pressupost ni de personal, Aponte assegura que la millora de l’organització i l’optimització dels recursos permetran millorar la qualitat de l’atenció. Actualment, el CAP del Gornal ja ha començat a aplicar canvis en l’assistència diària i continua treballant en el desenvolupament de les diferents línies de treball que aniran desplegant-se en els propers mesos.