Segons dades del 2022 del Sindicat d’Infermeria SATSE, gairebé un 85% dels infermers i infermeres catalans ha patit una agressió algun cop, ja sigui física o verbal. D’aquests, gairebé la meitat ha esta agredit en fins a 5 ocasions.
Sota aquesta premissa, els treballadors i treballadores del Centre d’Atenció Especialitzada de La Torrassa han denunciat que el CAE porta des del 31 d’octubre sense vigilant de seguretat. Els treballadors han denunciat que aquest fet posa en risc no només la seva integritat sinó també la dels pacients.
El contracte de licitació acabava a finals d’octubre i així se’ls va comunicar als treballadors el dia 29 de manera formal. Tement que aquesta situació es pogués allargar, els sanitaris i administratius van fer un requeriment demanant que se solucionés la situació immediatament perquè no veien justificable que un centre sanitari d’aquestes característiques es quedi desprotegit.
Dilluns, 10 de novembre, tornarà a haver servei de seguretat
Finalment, el Consorci Sanitari Integral, del qual depèn el centre, ha confirmat que el servei es reprendrà el pròxim dilluns 10. El CAE i el CAP haurà estat, doncs, deu dies sense vigilància.
La membre de la secció sindical del Sindicat d’Infermeria SATSE de L’Hospitalet, Montse Benaiges, explica que una de les particularitats d’aquest centre és que “està situat a un barri que ha passat a ser el més conflictiu de la ciutat, passant per davant de Bellvitge.”
Són conscients que els centres sanitaris són “punts calents d’hostilitat o violència”, i que moltes vegades “per falta d’enteniment o desacords es produeixen agressions de manera quotidiana, tant verbal com física”, i que “els vigilants també són un element de dissuasió i està comprovat que la seva presència redueix la quantitat d’agressions”, conclou.
Actualment, la seguretat del centre recau únicament en un botó del pànic instal·lat als ordinadors, però que només alerta a altres consultes del mateix centre. Si a la consulta contigua no hi ha ningú treballant, no es percep l’avís. Els administratius de l’entrada són els únics que podrien reaccionar davant una situació violenta, però també són els més exposats.
Tot i que dilluns tornarà el vigilant de seguretat, els treballadors insisteixen en què el servei fins ara ja era insuficient.