Reaccions de diferent índole davant el projecte presentat per la Generalitat per ampliar les Zones d’Especial Protecció per a les Aus (ZEPA) del Delta del Llobregat. La proposta augmenta les 935 ha. de zones ZEPA actuals fins a una superfície de 2.372 ha, incloent-hi els terrenys de Cal Trabal emmarcats en el Pla Director Urbanístic (PDU) Biopol-Granvia.
La Conselleria d’Acció Climàtica argumenta que amb aquesta ampliació es dona resposta al requeriment que el 2018 va fer la Comissió Europea a l’Estat demanant el reforç de les mesures de protecció del delta davant l’impacte de les ampliacions del port de Barcelona i de l’aeroport del Prat i davant altres projectes urbanístics que afecten l’entorn. El projecte comporta una inversió de més de 49 M€ fins a 2026, per assolir “un espai natural i amb biodiversitat, un sistema agrari tecnificat i sostenible a llarg termini i un sistema hídric de qualitat”, afirma la Conselleria.
Reaccions de tots colors
Diferents veus han reaccionat davant aquesta notícia amb arguments a favor i altres en contra.
Segons publica el diari La Vanguardia, fonts municipals consideren que aquesta ampliació, a nivell de planejament, “no afecta gens” el PDU perquè la proposta actualment en fase de debat ja planteja que a Cal Trabal continuïn les activitats agràries. El Diari explica, però, que les mateixes fonts assumeixen que caldrà adaptar les explotacions a les normes de les Zepa i que el cicle de les aus podria alterar el ritme de les obres.
Una reacció clarament contrària arriba de l’Associació Empresarial de L’Hospitalet i el Baix Llobregat, que representa més de 3.700 empreses. L’AEBALL en un comunicat manifesta “rotundament el seu rebuig a l’ampliació de la ZEPA en el Delta del Llobregat, per ser incompatible amb infraestructures imprescindibles per al futur del Baix Llobregat i de Catalunya, i per tant amb el desenvolupament de l’activitat empresarial, l’ocupació, la riquesa i la qualitat de vida del territori”.
Segons la patronal, “l’ampliació de la zona ZEPA anunciada afecta i paralitza l’ampliació de l’aeroport de Barcelona i també frena la contraproposta que consistia en una connexió mitjançant AVE amb els aeroports de Reus i Girona. També paralitza la conversió del Port de Barcelona en node del Corredor Mediterrani, gràcies als nous accessos previstos, i les inversions en connexions ferroviàries previstes, com la de la nova línia de Rodalies que uniria Castelldefels i Barcelona, passant per Cornellà de Llobregat”.
A favor es mostra el científic hospitalenc Ricard Gutiérrez qui destaca la importància que “la Generalitat reconegui davant el Govern central i la Comissió Europea “la vàlua” de l’àmbit de Cal Trabal “per formar part com a espai protegit dins la Xarxa Natura 2000 (…)”, una reivindicació històrica per preservar que hi convisquin natura i agricultura, ha dit per xarxes socials.
La portaveu de L’H en Comú Podem, Ana González, també ha manifestat a través de Twitter que “hem lluitat de valent per defensar la darrera zona agrícola de L’Hospitalet com espai natural. Des dels carrers, institucions i, fins i tot, la via judicial. Avui la Conselleria d’Acció Climàtica inclou #CalTrabal com espai protegir del Delta. La lluita ha vençut a l’especulació”.
Hem lluitat de valent per defensar la darrera zona agrícola de #LHospitalet com espai natural. Des dels carrers, institucions i, fins i tot, la via judicial. Avui la Conselleria d’Acció Climàtica inclou #CalTrabal com espai protegir del Delta. La lluita ha vençut a l’especulació pic.twitter.com/flVuQmYztj
— Ana Gonzalez #L’HEnComúPodem (@AnnaGonzlezMont) June 16, 2022