Un operatiu conjunt entre els Mossos d’Esquadra i la Policia Nacional ha permès als agents detenir 17 persones i recuperar els 18 dels 19 vehicles denunciats per l’empresa propietària. Les detencions van tenir lloc a L’Hospitalet i a Vila-real, Castelló.

L’organització s’apropiava dels vehicles amb subscripcions mensuals i aconseguia canviar-ne la titularitat telemàticament amb documentació falsa per vendre’ls online a compradors per un preu clarament inferior al del valor de mercat. El valor del frau arriba als 800.000 euros.

La investigació es va iniciar l’agost de 2024 arran de les denúncies que una empresa va interposar a Madrid per apropiació indeguda d’un total de 19 vehicles. Els investigadors van comprovar que el primer il·lícit es va produir a Barcelona amb l’apropiació d’un vehicle després de pagar els primers mesos de la subscripció.

L’operativa del grup criminal, format principalment per tres persones, consistia en coordinar la subscripció mensual de vehicles a través de familiars i amics. Aquesta modalitat implicava registrar-se en l’aplicació informàtica de l’empresa propietària, escollir un vehicle i pagar una quota mensual a canvi del gaudiment del cotxe.

Després d’uns mesos on feien el pagament pertinent de les quotes, l’entramat criminal deixava de pagar-les i, mitjançant documentació falsa, aconseguia canviar la titularitat dels vehicles per associar-los a empreses dels principals investigats. Un cop fet el canvi de titularitat, publicava l’oferta dels vehicles en reconegudes plataformes online de compravenda per contactar amb els compradors finals.

En l’operatiu, entre el 13 i el 15 de gener, els investigadors van detenir un total de 17 persones d’un clan. A excepció d’un dels líders de l’organització, cap dels altres detinguts tenia antecedents.