Una de les novetats que ens va deixar el Ple de l’Ajuntament del setembre va ser la nova ordenança de gestió de residus. David Gómez, tinent d’alcaldia de Qualitat Urbana, ha explicat a l’entrevista de l’Informatiu que l’objectiu d’aquesta proposta és “lluitar contra el canvi climàtic, i per tant necessita una gestió de residus més eficient, més acurada, i més esforç per part de tots, de les administracions per descomptat, i un altre objectiu més enfocat en l’àmbit local és la millora de l’espai públic“.
Més contenidors a L’H
Tal com ha comentat Gómez, “s’ordena la part de com recollim les coses, facilita a aquells que ho volen fer bé i fa que el que ho vol fer malament, ho tingui més complicat”. Val a dir que L’Hospitalet es troba a la cua de les ciutats metropolitanes en recollida selectiva. Per això, ara s’han anunciat nous contenidors específics per a l’oli de cuina, el tèxtil, que fins ara no es recollia des de l’ajuntament i piles i bateries.
Per no tensionar la densitat dels carrers hospitalencs, els nous contenidors, que per exemple de tèxtils són més de 100, es podran trobar dins d’equipaments municipals.
El porta a porta
Una altra novetat del projecte és la recollida porta a porta, un mètode que ha aixecat certa polèmica a algunes poblacions com Barcelona. El tinent d’alcaldia de Qualitat Urbana, explica que “no ens la plantegem amb els contenidors o en la trama urbana amb els veïns, perquè la densitat de la nostra ciutat no ho permet, però sí que tenim fraccions concretes amb col·lectius concrets, on podem explorar el porta a porta, com els districtes econòmics i els polígons industrials“. També es plantegen incorporar contenidors intel·ligents a alguns llocs com espais amb molta restauració per controlar la recollida d’orgànic.
Més sancions
L’ordenança també recull incrementar les sancions per infraccions com ara, deixar residus fora dels contenidors, deixar bosses d’escombraries a papereres o treure residus dels contenidors sense permís. Però com ha defensat Gómez, no ho fan amb un caràcter recaptatori, sinó per fer de l’espai públic un lloc amable per a tots.
Al mateix temps que s’ha aprovat aquesta ordenança, ha tirat endavant una nova taxa d’escombraries. És un impost que des d’Europa obliguen a implantar-ho abans de l’abril del 2025. “Estem parlant d’una taxa de 16,5 milions d’euros globalment, 5 milions en el que és la gestió de residus comercial i 11,5 milions en el que és la gestió de residus particular”, ha afegit David Gómez. El rebut mitjà en ciutadans serà d’uns 100 anys per habitatge, i en la part comercial, segons el tipus de negoci, hi ha una sèrie de manuals que signen unes necessitats de recollida, així com la mida de l’empresa.