El director del Consorci per la Reforma de la Gran Via, Raúl Alvarín, ha explicat a l’espai de l’entrevista de l’Informatiu que el PDU Biopol-Granvia, aprovat definitivament la setmana passada, preveu que l’àrea de Cal Trabal es preservi com un corredor natural per a les aus migratòries.

Segons Alvarín, el Pla Director Urbanístic ha volgut donar resposta a la proposta que va fer el Departament d’Acció Climàtica de la Generalitat d’incorporar Cal Trabal a la Zona Especial de Protecció d’Aus (ZEPA).

“El que cal és mantenir les condicions ambientals i ecosistèmiques que garanteixin la preservació de l’avifauna protegida del delta, i això no sempre és compatible amb l’explotació agrària. Es tracta de mantenir la memòria agrícola de Cal Trabal o bé l’ecosistema per a les aus, i el pla opta per la segona opció”, assegura Alvarín.

Precisament, la continuïtat dels usos agrícoles de l’àmbit de Cal Trabal ha estat una de les principals reivindicacions de bona part dels grups municipals i dels moviments socials de la ciutat en l’última dècada.

En aquest sentit, Alvarín assegura que “no hi haurà explotacions agrícoles enteses com a negoci, però estem estudiant fer-hi horts urbans amb una funció social. Es farà un pla específic que concretarà els usos de l’entorn de Cal Trabal”.

A més, afegeix que malgrat que actualment aquesta zona té conreus, la qualificació urbanística és de zona verda pública.

Cobriment de la Granvia

El PDU Biopol-Granvia també projecta deprimir un quilòmetre del tronc central de la Granvia i cobrir-ne parcialment uns 500 metres, a més de modificar els enllaços amb la Ronda Litoral.

Les obres del soterrament tindran un termini d’execució previst d’uns 3 anys, després dels quals es començaran els treballs d’urbanització de la superfície coberta.

Durant les obres es desplegarà un pla de desviament del trànsit per absorbir l’actual cabal de vehicles a l’entrada sud de Barcelona, que es desviarà pels laterals de la Granvia i pel carrer de les Ciències.

També s’ha constituït una taula de mobilitat amb els equipaments sanitaris de l’àmbit del PDU per garantir l’entrada i sortida dels vehicles d’emergència.

Properes actuacions

Un cop aprovat el PDU, durant aquest 2024 es redactarà el projecte d’urbanització de la superfície del pla, que inclou els carrers i els serveis.

En paral·lel també es farà el projecte de reparcel·lació, que estableix les edificabilitats que pertoquen a cada propietari i el repartiment de beneficis i càrregues, a més de definir el paper de l’administració.