Amagat en una de les naus del Districte Cultural de L’Hospitalet, podem trobar un autèntic paradís de la decoració vintage. Es diu Brutus de Gaper i entrar-hi genera un impacte visual immediat, dues plantes plenes de mobiliari i objectes de disseny fins a sumar unes 2.500 peces úniques.
A l’interior de Brutus de Gaper, situat a l’avinguda Pau Casals, número 100, s’hi poden trobar butaques, làmpades, tapissos, telèfons de roda o figures decoratives, amb preus que oscil·len entre els 100 euros i els 5.000


El projecte va néixer fa deu anys de la mà dels holandesos Niels Jansen i Ron Van Malick, que van decidir convertir la seva passió pel vintage en un negoci. Tot va començar de manera modesta, amb la compra d’un sofà. Després en van venir cinc més i, amb aquell primer estoc, van llogar un petit local per provar si la idea funcionava.
L’aposta va donar resultat. Primer es van instal·lar al Poblenou de Barcelona i, fa sis anys, es van traslladar a L’Hospitalet, on avui ocupen un showroom de 1.700 metres quadrats. Els dos socis són compradors compulsius de mobiliari antic, que adquireixen principalment a altres països com ara, Bèlgica, Alemanya, Dinamarca o Holanda. Precisament, als Països Baixos, guarden les seves adquisicions en un magatzem propi i, un cop l’any el porten fins a L’Hospitalet.
Ficció i moda
Un cop a la ciutat, el mobiliari té dues sortides, la venda o, sobretot, el lloguer. En aquest sentit, el model de negoci ha trobat un gran nínxol de mercat en el sector audiovisual i de la moda. Les peces de Brutus de Gaper han format part de produccions de Netflix, pel·lícules nacionals i internacionals i sessions fotogràfiques de grans marques. Segons explica Niels Jansen, el lloguer dona més rendiment a les peces, ja que poden tenir múltiples usos en rodatges, esdeveniments o produccions publicitàries.
Públic internacional
La majoria de clients que s’acosten al showroom són estrangers. Cerquen un tracte tranquil, personalitzat i amb un profund coneixement del disseny, motiu pel qual el negoci funciona amb cita prèvia. Molts d’ells són persones que s’instal·len a viure aquí procedents d’altres països, amb experiència en el món del vintage i pisos per omplir després d’arribar amb només dues maletes.


Futur incert
Tot i l’èxit, el futur del projecte a L’Hospitalet no està garantit. A la zona està previst construir-hi habitatges i la nau podria acabar desapareixent.
Els responsables del showroom voldrien quedar-se a la ciutat, però necessiten molts metres quadrats i espais industrials com aquest són escassos. Si no troben una alternativa viable a L’Hospitalet, el futur d’aquest gran paradís vintage podria passar per municipis com Terrassa o Sabadell.