Andreu Martín ha estat el guanyador de la 20a edició del Premi L’H Confidencial de Novel·la Negra, impulsat per l’Ajuntament de L’Hospitalet, l’editorial La Clandestina i la Biblioteca de la Bòbila.
L’escriptor barceloní ha estat reconegut per una novel·la ambientada a la Barcelona de 1923, en plena època del pistolerisme, que porta provisionalment el títol de “Pancràs” i que previsiblement es publicarà com a “Barcelona, 1923″.
Durant l’entrevista al programa Taquilla Inversa, Martín ha assegurat sentir-se “molt bé, molt feliç” pel premi. Un reconeixement que, assegura, l’ha deixat “molt estimulat per continuar escrivint”.
De fet, la relació de Martín amb L’Hospitalet ve de lluny. El seu millor amic, a qui coneix des que tots dos tenien 11 anys, vivia al barri de Santa Eulàlia, i també hi té vincles familiars. “Això vol dir que jo venia tot sovint cap a la zona de Santa Eulàlia”, recorda. A més, ha participat en clubs de lectura i activitats literàries a la Biblioteca La Bòbila.
La Barcelona del pistolerisme
La nova novel·la recupera la Barcelona del pistolerisme, un període que l’autor feia anys que volia abordar. “Jo sempre havia volgut escriure una novel·la protagonitzada pel pistolerisme“, explica. Ho havia intentat en obres anteriors, però “ara, que no pretenia escriure una novel·la sobre el pistolerisme, em va sortir així“.
L’obra també s’endinsa en institucions històriques catalanes com el Consolat de Mar i la Mancomunitat. Martín volia reivindicar especialment el primer, que defineix com “una institució catalana molt important però que es coneix molt poc”.
El títol definitiu encara no està tancat. Pancràs és el nom provisional i l’autor explica que és un nom que li agrada especialment. La seva dona, formada en publicitat i psicologia, també l’ajuda en la tria dels títols. “Tota aquesta barreja dona lloc a que sàpiga posar molt bé els títols a les novel·les” explica amb humor.
Barcelona és l’escenari habitual de les novel·les de Martín. “Per mi és com l’escenari natural”. Haver-hi nascut i conèixer-la profundament li permet, diu, mostrar també els seus aspectes més foscos. “Jo sempre dic que és veritat que sovint veig la part pitjor, la part més bruta de la ciutat”, reconeix. I ho compara amb reparar un cotxe: “Has d’aixecar el capó i mirar aquella part que és la més bruta, doncs això és el que faig jo a Barcelona”, conclou.
Amb més de 50 anys de trajectòria i més d’un centenar de llibres publicats, Martín continua escrivint novel·la, tot i haver treballat també en cinema, televisió i teatre. Els lectors són, per a ell, una peça essencial del procés creatiu: “Els lectors són co-creadors, l’autor escriu el llibre, però és el lector qui desxifra aquesta clau i el completa amb la seva imaginació”.
Un nou projecte després de la volta al món
Martín ja treballa en una nova novel·la, inspirada en la volta al món que ha fet recentment en creuer. «He aprofitat la volta al món per escriure una novel·la ambientada a la volta al món», explica. La història estarà protagonitzada per un assassí. El lliurament del Premi L’H Confidencial està previst per al 12 de desembre, a les 18 h, a la Biblioteca La Bòbila.
Pots veure l’entrevista íntregra al Taquilla Inversa: