L’Hospitalet ha posat en marxa un programa ampli d’activitats al voltant del Dia de la Dona amb una cinquantena d’activitats reivindicatives, festives i que conviden a la reflexió. L’Ajuntament ho organitza per mitjà del CAID amb la col·laboració dels grups de dones de la ciutat i diferents entitats ciutadanes.

L’acte central s’ha traslladat a l’Espai Jove de Ca n’Arús amb motiu de la pluja.

El lema d’aquest 8M és: “Juntes, empoderem el present” que recorda que els drets conquerits gràcies a la lluita de les dones les darreres dècades no estan garantits mai de forma definitiva i es poden perdre en qualsevol moment. Continuar la lluita i empoderar el present. El cartell d’enguany ret homenatge a les dones que van començar la lluita feminista, les actuals i les que vindran.

Acte central i lectura del manifest

L’acte central i institucional se celebrarà el dia 8 de març amb la concentració dels grups de dones de la ciutat s’ha traslladat a la Ca n’Arús (com a conseqüència de la pluja), a les 12,30 hores, on es farà la lectura del manifest “Més drets, menys privilegis. Juntes, empoderem el present” i amb l’actuació tot seguit de l’actuació de la companyia de dansa Zyriab i música amb DJ.

El mateix dia 8  hi haurà una nova edició del festival Festidona. A les 11 del matí, també a Ca n’Arús, amb activitats esportives, com ara zumba i diferents tallers impartits per les associacions de dones i entitats de la ciutat així com la confecció d’un mural de convivència i civisme.

Molta festa i reivindicació

Els actes festius al voltant del Dia de la Dona comencen abans del 8-M. Així el 6 de març és prevista la representació teatral Cançons que acaben en fade out, a càrrec de la companyia La Copla de Wisconsin, que tindrà lloc al Teatre Joventut i a la qual s’ha convidat les diferents associacions de dones de la ciutat.

El dia 7, en horari lectiu, serà el torn d’Enllacem les escoles #CEFLH8M, una iniciativa que convida a tota la comunitat educativa a penjar un llaç de color lila a les tanques de les escoles, per convidar a una reflexió de tots plegats sobre la igualtat de gènere.

El mateix dia, l’Espai Jove de Ca n’Arús acull l’activitat Tuppersex feminista, per aprendre a desgenitalitzar el cos, el plaer i els espais que habiten, organitzat per l’Associació Feminista Les Bruixes, l’Associació d’Estudiants de L’Hospitalet i l’Associació per la llibertat Sexual i de Gènere (ALISE).

Més enllà del dia 8 de març, el 14, 21 i 28 d’aquest mes l’Oficina Jove acull La Genia Showroom, projectes artístics juvenils on, a través de conferències vivencials i exhibicions en directe, es podrà conèixer el procés de creació de joves artistes. El Barradas també acollirà tots els dissabtes de mes de març el cicle Donaveu amb teatre per a tota la família i cançó d’autores.

El 12 de març, a Torre Barrina, arriba #ViquimaratófeministaLH amb la creació o actualització de continguts relacionats amb el feminisme de L’Hospitalet a la Viquipèdia. Hi col·laboren el Centre de Normalització Lingüística de L’Hospitalet, el Centre d’Estudis de L’Hospitalet i Amical.

Les biblioteques no hi podien faltar amb les seves activitats al voltant del 8-M. Fins el dia 17, la Biblioteca de Bellvitge ofereix l’exposició “Entre prestatges i pàgines. Bibliotecàries i llibreteres”, una mostra documental on es veu la petjada invisible de les dones en biblioteques i llibreries.

Fins el 8 de març, la Biblioteca la Bòbila acull l’exposició “Elles també investiguen”, una selecció de llibre del fons de detectius  i misteris on les protagonistes són dones. Pel que fa a L’Hora del Conte arribaran a totes les biblioteques de la ciutat fins el 26 de març amb el relat Ep!. Això no!, a càrrec de Laberta Delpoblet.

El CAID va atendre un miler de dones l’any passat

El Centre d’Atenció i Informació de la Dona (CAID) ofereix assistència personalitzada a les dones que ho sol·liciten per situacions vinculades a les desigualtats i a les discriminacions per raó de gènere. Ofereix atenció als nens, social i psicològica i assessorament jurídic.

L’any passat el CAID va atendre de forma individualitzada un total de 989 dones, de les quals el 44,7% van serà ateses per primer cop. El 63% presentaven indicadors de violència masclista i el nombre total de visites i entrevistes realitzades en aquests dotze mesos ha estat de 3.288.

Respecte de la intervenció comunitària es van fer l’any passat 78 activitats amb xerrades i tallers on van participar 3.871 dones i 486 homes. El Programa Municipal per a la Dona també va dur a terme 23 tallers de coeducació en centres educatius amb la presència de 434 nens i 250 joves més que van participar en les sessions de teatre-fòrum. Finalment en l’àmbit de la docència i formació específica es van fer una vintena d’accions, amb la participació de 254 persones.