Entrevista de L'Informatiu - Ferran Moraga-Llop, vicepr Assoc. Esp. Vacunologia Reproduir video

26-11-2021 Entrevista de L'Informatiu - Ferran Moraga-Llop, vicepr Assoc. Esp. Vacunologia

Destaquem Tots els vídeos

  • Video: 26-11-2021

    26-11-2021

    Entrevista de L'Informatiu - Ferran Moraga-Llop, vicepr Assoc. Esp. Vacunologia

  • Video: 25-11-2021

    25-11-2021

    Entrevista de L'Informatiu - Oriol Díaz, caporal Grup Atenció a la Víctima

  • Video: 25-11-2021

    25-11-2021

    L'Informatiu - 25-11-2021

  • Video: 24-11-2021

    24-11-2021

    Aula L'H 24 novembre - L'H ciutat educadora. Els programes d'aprenentatge i servei

  • Video: 24-11-2021

    24-11-2021

    Clip Aula L'H 24 novembre - A fons. Nadia Ghulam visita el club de lectura de l'escola Pau Sans

  • Video: 24-11-2021

    24-11-2021

    Clip Aula L'H 24 novembre - Dones de Ciència. Isabel Fabregat

L'Hospi vol superar a l'Olot i refermar la seva candidatura a l'ascens

Els de Cristian García volen batre al líder i seguir escalant llocs a la classificació

Històries de lluita portades al teatre

Un grup de dones migrades i activistes ofereixen una obra al Joventut amb Plàudite Teatre

Llum verda a la vacuna contra la Covid a infants d'entre 5 i 11 anys

Ferran Moraga-Llop, vicepresident de l'Associació Espanyola de Vacunologia, a l'Entrevista de TV de L'H

Pablo Montesinos, vicesecretari de comunicació del PP, ha visitat l'empresa Total Safe de L'H

Durant la trobada ha parlat de diverses qüestions d'actualitat

El Parc de la Serp s'omple de sabates per reivindicar el dia contra la violència masclista

N'hi havia arreu de 1.113, el nombre de dones assassinades des de l'any 2003

Enviar aquesta notícia per e-mail Imprimir aquesta notícia societat 29. 12. 2012

El Carrilet compleix 100 anys

La línia del Baix Llobregat es va posar en marxa el 29 de desembre del 1912

 L’any 1912 es va inaugurar la línia del Carrilet Barcelona-Martorell. Han passat 100 anys des que la ciutat va guanyar aquest mitjà de comunicació per comunicar L’Hospitalet amb la zona agrícola del Baix Llobregat.

Aquest any es commemora el centenari de la posada en marxa del Ferrocarril Econòmic del Baix Llobregat que se celebrarà amb una exposició itinerant que arribarà a L’Hospitalet per Festes de Primavera, en la qual col·labora l’Associació d’Amics del Ferrocarril de L’Hospitalet.

Després de diversos intents, finalment el 29 de desembre del 1912 es va obrir la línia de ferrocarril secundari Barcelona (Magòria)-Martorell. El viatge inaugural es va convertir en una festa per tots els municipis on va passar el primer comboi, entre ells L’Hospitalet. Els trens eren llavors de vapor, de fabricació belga, i els cotxes eren de fusta. S’hi pujava pels extrems on hi havia instal·lades unes plataformes amb balconets. Hi havia zona per a fumadors, segona i tercera classe, i un reservat per a senyores a segona.

L’any 1919 neix la Companyia General dels Ferrocarrils Catalans amb la intenció d’unificar les diferents empreses que gestionaven les tres línies de via estreta. Llavors es crea el tram entre Martorell i Manresa i altres vies, en un important impuls al ferrocarril.

A mitjans dels anys 20 comencen les obres per fer arrivar el Carrilet fins a la plaça d’Espanya en una línia soterrada que només era possible fer funcionar amb tren elèctrics. És en aquest moment que comença l’electrificació de tota la xarxa. L’any 1926, el tram Barcelona-Sant Boi era tot elèctric, la qual cosa va fer que augmentés la freqüència de pas per les estacions.

La crisi mundial de l’any 1929 i la Guerra Civil van obrir una crisi al Carrilet que no va recuperar la normalitat fins l’any 40. L’any 1957 s’obre la nova estació de Sant Josep, per contra s’havia tancat l’estació Bordeta, que hi era a Santa Eulàlia. De nou la crisi, en aquest cas la dels anys 70, va portar problemes al Carrilet que va passar de mans privades a ser gestionat per Ferrocarrils Espanyols de Via Estreta (FEVE), que quasi tanca la línia d’Igualada, cosa que la pressió popular va impedir. La creació de la Generalitat fa que l’any 1979 el Carrilet fos gestionat per una nova empresa pública, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que torna a impulsar la xara ferroviària per modernitzar-la.

La següent fita història és el 8 de juliol del 1985, el soterrament del Carrilet entre Cornellà-Almeda-L’Hospitalet-Sant Josep i la nova línia del port des de Sant Boi. L’Hospitalet havia tingut fins llavors vuit passos a nivell, on s’havien produït greus accidents i atropellament de vianants.

Dos anys més tard, el soterrament arriba a la plaça d’Espanya i es creen les noves estacions d’Ildefons Cerdà-Ciutat de la Justícia i Gornal. L’any 2007 s’obre la darrera estació d’aquest tram, Europa-Fira. El darrer avenç del Carrilet ha estat la doble via del tram Sant Boi-Martorell que, junt a les noves unitats de combois, va comportar moltes millores i elevar les freqüències des pas i l’accessibilitat de les estacions. El Carrilet acaba sent un transport públic similar al Metro.