Viu l'estiu 2019 a Televisió L'Hospitalet Reproduir video

31-07-2019 Viu l'estiu 2019 a Televisió L'Hospitalet

 

 

Destaquem Tots els vídeos

  • Video: 21-08-2019

    21-08-2019

    Campanya de renovació de l'arbrat viari a tots els districtes

  • Video:

    Aula L'H 22 de maig - Nous cicles d'FP als instituts Llobregat i Provençana

  • Video:

    Veïns - L'Ateneu Cooperatiu "La Col·lectiva" i La Saboga

    També l'entitat Santa Eulàlia 2002

  • Video:

    El Banc de Sang demana que tothom que ho pugui faci una donació

  • Video:

    L'Hospital de Bellvitge avança en 25 minuts el tractament urgent de l'ictus

  • Video:

    Condemna i rebuig per la mort d'una dona a mans de la seva exparella

Un petit foc de matolls crema en un descampat de la Torrassa

L'incendi ha causat l'alarma per la seva proximitat amb el Castell de Bellvís

Llum verda a les obres de construcció del nou edifici de l'escola Ernest Lluch

El pressupost de licitació és de 4.279.942 euros

Mor l'exdirector tècnic del Teatre Joventut, l'hospitalenc Joan Parera

Va ser alcalde d'Olesa de Bonesvalls del 2007 al 2008

Batalla campal en una terrassa a l'avinguda Severo Ochoa

Els Mossos arresten dos joves per la pallissa propinada a un home

L'Hospi afronta amb il•lusió l'inici de la Lliga l'1 de setembre

Abans, però, jugarà un amistós contra el Can Vidalet, aquest divendres

Enviar aquesta notícia per e-mail Imprimir aquesta notícia societat 29. 12. 2012

El Carrilet compleix 100 anys

La línia del Baix Llobregat es va posar en marxa el 29 de desembre del 1912

 L’any 1912 es va inaugurar la línia del Carrilet Barcelona-Martorell. Han passat 100 anys des que la ciutat va guanyar aquest mitjà de comunicació per comunicar L’Hospitalet amb la zona agrícola del Baix Llobregat.

Aquest any es commemora el centenari de la posada en marxa del Ferrocarril Econòmic del Baix Llobregat que se celebrarà amb una exposició itinerant que arribarà a L’Hospitalet per Festes de Primavera, en la qual col·labora l’Associació d’Amics del Ferrocarril de L’Hospitalet.

Després de diversos intents, finalment el 29 de desembre del 1912 es va obrir la línia de ferrocarril secundari Barcelona (Magòria)-Martorell. El viatge inaugural es va convertir en una festa per tots els municipis on va passar el primer comboi, entre ells L’Hospitalet. Els trens eren llavors de vapor, de fabricació belga, i els cotxes eren de fusta. S’hi pujava pels extrems on hi havia instal·lades unes plataformes amb balconets. Hi havia zona per a fumadors, segona i tercera classe, i un reservat per a senyores a segona.

L’any 1919 neix la Companyia General dels Ferrocarrils Catalans amb la intenció d’unificar les diferents empreses que gestionaven les tres línies de via estreta. Llavors es crea el tram entre Martorell i Manresa i altres vies, en un important impuls al ferrocarril.

A mitjans dels anys 20 comencen les obres per fer arrivar el Carrilet fins a la plaça d’Espanya en una línia soterrada que només era possible fer funcionar amb tren elèctrics. És en aquest moment que comença l’electrificació de tota la xarxa. L’any 1926, el tram Barcelona-Sant Boi era tot elèctric, la qual cosa va fer que augmentés la freqüència de pas per les estacions.

La crisi mundial de l’any 1929 i la Guerra Civil van obrir una crisi al Carrilet que no va recuperar la normalitat fins l’any 40. L’any 1957 s’obre la nova estació de Sant Josep, per contra s’havia tancat l’estació Bordeta, que hi era a Santa Eulàlia. De nou la crisi, en aquest cas la dels anys 70, va portar problemes al Carrilet que va passar de mans privades a ser gestionat per Ferrocarrils Espanyols de Via Estreta (FEVE), que quasi tanca la línia d’Igualada, cosa que la pressió popular va impedir. La creació de la Generalitat fa que l’any 1979 el Carrilet fos gestionat per una nova empresa pública, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que torna a impulsar la xara ferroviària per modernitzar-la.

La següent fita història és el 8 de juliol del 1985, el soterrament del Carrilet entre Cornellà-Almeda-L’Hospitalet-Sant Josep i la nova línia del port des de Sant Boi. L’Hospitalet havia tingut fins llavors vuit passos a nivell, on s’havien produït greus accidents i atropellament de vianants.

Dos anys més tard, el soterrament arriba a la plaça d’Espanya i es creen les noves estacions d’Ildefons Cerdà-Ciutat de la Justícia i Gornal. L’any 2007 s’obre la darrera estació d’aquest tram, Europa-Fira. El darrer avenç del Carrilet ha estat la doble via del tram Sant Boi-Martorell que, junt a les noves unitats de combois, va comportar moltes millores i elevar les freqüències des pas i l’accessibilitat de les estacions. El Carrilet acaba sent un transport públic similar al Metro.