Destaquem Tots els vídeos Fira de Barcelona bat rècords de facturacióEsperen tancar el 2019 amb uns ingressos de més de 215 milions d'euros Torna el torneig de bàsquet infantil Ciutat de L'HospitaletDel 6 al 8 de desembre, al poliesportiu de Santa Eulàlia El calendari del Centre d'Estudis de L'H o com difondre la història de la ciutatS'han editat un miler d'exemplars presents a establiments comercials de L'Hospitalet Comença el projecte social Laiapp, a Torre BarrinaVa guanyar el festival de creació L'Hospitalet XR Sortegem un àpat per a dues persones a l'Avi PepNou concurs gastro Les botigues del Centre i Sant Josep celebren la Fira de NadalDel 6 al 8 de desembre, la pl. de l'Ajuntament s'omple de parades i activitats | Enviar aquesta notícia per e-mail Imprimir aquesta notícia societat 29. 12. 2012 El Carrilet compleix 100 anysLa línia del Baix Llobregat es va posar en marxa el 29 de desembre del 1912L’any 1912 es va inaugurar la línia del Carrilet Barcelona-Martorell. Han passat 100 anys des que la ciutat va guanyar aquest mitjà de comunicació per comunicar L’Hospitalet amb la zona agrícola del Baix Llobregat. Aquest any es commemora el centenari de la posada en marxa del Ferrocarril Econòmic del Baix Llobregat que se celebrarà amb una exposició itinerant que arribarà a L’Hospitalet per Festes de Primavera, en la qual col·labora l’Associació d’Amics del Ferrocarril de L’Hospitalet. Després de diversos intents, finalment el 29 de desembre del 1912 es va obrir la línia de ferrocarril secundari Barcelona (Magòria)-Martorell. El viatge inaugural es va convertir en una festa per tots els municipis on va passar el primer comboi, entre ells L’Hospitalet. Els trens eren llavors de vapor, de fabricació belga, i els cotxes eren de fusta. S’hi pujava pels extrems on hi havia instal·lades unes plataformes amb balconets. Hi havia zona per a fumadors, segona i tercera classe, i un reservat per a senyores a segona. L’any 1919 neix la Companyia General dels Ferrocarrils Catalans amb la intenció d’unificar les diferents empreses que gestionaven les tres línies de via estreta. Llavors es crea el tram entre Martorell i Manresa i altres vies, en un important impuls al ferrocarril. A mitjans dels anys 20 comencen les obres per fer arrivar el Carrilet fins a la plaça d’Espanya en una línia soterrada que només era possible fer funcionar amb tren elèctrics. És en aquest moment que comença l’electrificació de tota la xarxa. L’any 1926, el tram Barcelona-Sant Boi era tot elèctric, la qual cosa va fer que augmentés la freqüència de pas per les estacions. La crisi mundial de l’any 1929 i la Guerra Civil van obrir una crisi al Carrilet que no va recuperar la normalitat fins l’any 40. L’any 1957 s’obre la nova estació de Sant Josep, per contra s’havia tancat l’estació Bordeta, que hi era a Santa Eulàlia. De nou la crisi, en aquest cas la dels anys 70, va portar problemes al Carrilet que va passar de mans privades a ser gestionat per Ferrocarrils Espanyols de Via Estreta (FEVE), que quasi tanca la línia d’Igualada, cosa que la pressió popular va impedir. La creació de la Generalitat fa que l’any 1979 el Carrilet fos gestionat per una nova empresa pública, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que torna a impulsar la xara ferroviària per modernitzar-la. La següent fita història és el 8 de juliol del 1985, el soterrament del Carrilet entre Cornellà-Almeda-L’Hospitalet-Sant Josep i la nova línia del port des de Sant Boi. L’Hospitalet havia tingut fins llavors vuit passos a nivell, on s’havien produït greus accidents i atropellament de vianants. Dos anys més tard, el soterrament arriba a la plaça d’Espanya i es creen les noves estacions d’Ildefons Cerdà-Ciutat de la Justícia i Gornal. L’any 2007 s’obre la darrera estació d’aquest tram, Europa-Fira. El darrer avenç del Carrilet ha estat la doble via del tram Sant Boi-Martorell que, junt a les noves unitats de combois, va comportar moltes millores i elevar les freqüències des pas i l’accessibilitat de les estacions. El Carrilet acaba sent un transport públic similar al Metro. |