Entrevista de L'Informatiu - Cristina Torre, sec. acció sindical CCOO Catalunya Reproduir video

26/01/2021 Entrevista de L'Informatiu - Cristina Torre, sec. acció sindical CCOO Catalunya

Destaquem Tots els vídeos

  • Video: 26-01-2021

    26-01-2021

    Veïns - La Fundació Pere Mitjans i l'Associació de Trasplantats Hepàtics de L'H

    I el Gremi d'Empresaris Instal·ladors de L'H

  • Video: 26/01/2021

    26/01/2021

    Entrevista de L'Informatiu - Cristina Torre, sec. acció sindical CCOO Catalunya

  • Video: 26-01-2021

    26-01-2021

    L'Informatiu - 26-01-2021

  • Video: 25/01/2021

    25/01/2021

    Entrevista de L'Informatiu - Enric Álvarez, investigador del grup BIOCOM

  • Video: 25-01-2021

    25-01-2021

    L'Informatiu - 25-01-2021

  • Video: 22-01-2021

    22-01-2021

    En Primera Persona - Cursos de castellà a persones nouvingudes de la Fundació Akwaba

Com afecten les quarantenes a la qualitat de l'ensenyament?

La Xarxa Groga de LH publica un estudi amb les percepcions de les famílies

Cristina Torre: "Necessitem uns pressupostos de la Generalitat que s'adaptin a les necessitats actuals"

La secretària d'acció Sindical de CCOO de Catalunya a l'Entrevista de l'Informatiu

Nous negocis en temps de pandèmia: aventura o oportunitat?

El Govern anuncia nous ajuts per autònoms, PIMES i treballadors en ERTO

ERC presenta una moció per crear una operadora energètica municipal i abaratir el preu de la llum

Els republicans també volen impulsar una guia per millorar l'accessibilitat als comerços

En Comú Podem insta l'estat a que reguli el preu dels lloguers

També demana que la ciutat s'adhereixi a la Carta Alimentària de la Regió Metropolitana

  • Els mòbils posen xifres a la reducció de la mobilitat pel COVID a L'H

Enviar aquesta notícia per e-mail Imprimir aquesta notícia societat 20. 04. 2020

Els mòbils posen xifres a la reducció de la mobilitat pel COVID a L'H

Centre i Sant Josep, on més s'ha reduït, i Les Planes i Sanfeliu, on menys

Un estudi de l’Institut Nacional d’Estadística amb dades anonimitzades facilitades per les operadores de mòbil ha posat xifres a la reducció de la mobilitat per les mesures extraordinàries contra la COVID. A Espanya, la reducció ha arribat al 90%. A L’Hospitalet, ens apropem, però va per barris.

Des del passat 16 de març, el Govern espanyol, a través de l’Institut Nacional d’Estadística (INE), ha analitzat el rastre del 80% dels mòbils de la població nacional, amb l’ajuda de les principals operadores, per tenir una constatació més sobre la mobilitat de la població.

Ho ha fet de forma anònima, i les dades confirmen que, en general, el compliment del confinament ha estat massiu: més del 85% no va sortir de la seva àrea quan es va decretar l’estat d’alarma i el 90% de mitjana no ho va fer arran del confinament total. Cal advertir que els moviments que es prenen en consideració són els de la gent que surt de la seva zona (bàsicament, del seu barri) per anar a una altra zona/barri, ja sigui dins o fora de la ciutat.

Després de conèixer les primeres onades de dades, sabem que a L’Hospitalet, en general, la situació ha estat similar, però amb excepcions: a Les Planes i Sanfeliu la reducció ha estat significativament menor (al voltant del 20% de mobilitat), i alguns barris com Gornal, Can Serra i la Torrassa van començar els primers dies amb xifres altes (amb puntes de fins al 30% a Gornal), tot i que després s’han moderat fins a la mitjana (entre el 8% i el 15%).

Va per barris

A Gornal, entre el 16 i el 20 de març la mobilitat superava el 30% però a l’abril les xifres han caigut al voltant del 15%. Cal advertir que al novembre passat -una altra dada d’un estudi anterior que també s’ofereix ara-, la mitjana de mobilitat era una de les més altes de la ciutat (54%).

També a Les Planes la mobilitat ha estat aquests dies per sobre de la mitjana de la ciutat, al voltant del 20% els dies laborables del període ara fet públic, però en aquest cas de forma sostinguda. Aquí també partíem d’altes xifres en el període normal mesurat al novembre (49%). A La Florida, en canvi, el confinament ha estat més acusat, amb percentatges de mobilitat sempre entre el 10 i el 15%.

A Bellvitge, el confinament hauria estat homogeni durant tot el període i només al voltant del 15% de la gent hauria sortit en aquests dies. Aquest percentatge és similar a la zona sud de Santa Eulàlia, i fins i tot inferior a la zona nord on s’ha arribat a reduir fins a xifres properes al 10% (i una part d’aquesta mobilitat era a la zona sud del mateix barri, separat en dos per les operadores). També a Pubilla Cases les xifres de mobilitat s’han reduït fins al voltant del 10%. Entre mig queda Collblanc, amb una proporció de mobilitat que ha oscil·lat entre el 10 i el 15%.

Les zones més complidores han estat Centre i Sant Josep, on ja la mobilitat acostuma a ser reduïda en temps normals (inferior al 40%). Ara, en temps de confinament, la mobilitat ha estat gairebé sempre per sota del 10% en el Districte I, amb l’única excepció de Sanfeliu on les dades s’enfilen a l’alçada dels barris menys confinats: al voltant d’un 20% de mobilitat. També a Can Serra i la Torrassa van començar amb xifres properes al 20%, però després s’ha anat moderant cap al 14 o 15%.

Cap a on anaven

Així doncs, si comparem Les Planes o Sanfeliu i, posem, Centre i Sant Josep, la mobilitat hauria estat el doble (del 10 al 20%). Això no vol dir que la gent incomplís el confinament ja que les dades no indiquen el motiu dels desplaçaments fora de la zona de residència. El que sí permet saber l’informe DataCOVID, de la Secretaria d’Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial i l’INE, és cap a quina altra zona anava la gent que sortia de les seves zones de residència.

No hi ha massa sorpreses: cap a barris habitats adjacents en la major part dels casos, ja sigui dins de la ciutat o en poblacions limítrofes (Barcelona, Esplugues o Cornellà), tot i que hi ha una excepció notable però lògica: molts anaven a la Zona Franca, probablement a treballar en alguna de les indústries denominades essencials (aquí estan Mercabarna i el port, per posar alguns exemples), malgrat que en aquesta zonificació també s’inclou la zona habitada del passeig de la Zona Franca. Aquest fet és rellevant sobretot en barris com Pubilla Cases, Les Planes, Bellvitge, Santa Eulàlia i, en menor mesura, a Centre, La Florida, la Torrassa i Gornal.

Respecte a la resta de la mobilitat, però, hi ha un parell de dades interessants. A Sanfeliu, la majoria dels desplaçaments es fan cap a Esplugues. Així, la proporció de gent que va cap a aquesta població veïna respecte a la que va cap a l’altre destinació més important, el barri del Centre, era aquests dies de 4 a 1 en el millor dels casos. Cal considerar que Sanfeliu és un barri amb pocs establiments d'alimentació i que Esplugues, on si n'hi ha, en fa frontera amb el barri.

Una cosa semblant passa a Can Serra, on la gent acostuma a desplaçar-se molt més cap al Centre, separat per la via del tren, que no pas a Esplugues o a Pubilla Casas, tot i ser en aquest cas zones de contínuum urbà.