El nou anunci del Ministre de Foment de soterrar sis quilòmetres de vies de les línies de Vilanova i de Vilafranca amb una partida de 608 milions d’euros ha tornat a posar en el centre del debat polític i social aquest projecte que fa més de 30 anys que reclama la ciutat. Hem parlat amb els diferents grups municipals del consistori i amb algunes de les entitats més afectades. L’escepticisme és la tònica general.

Per al portaveu del grup municipal del PSC, Fran Belver, “és una molt bona noticia perquè l’acord es blinda amb un conveni entre administracions que obliga a les parts. És una garantia afegida que ens fa ser optimistes”

A partir d’ara, Adif començarà a treballar en un esborrany de conveni i es crearà una comissió de seguiment. Belver ha afegit que “el 2026 estarem fent la urbanització d’aquest espai alliberat per a la ciutat amb un impacte espectacular. Es generarà una nova centralitat. No serà només un canvi físic, sinó també econòmic, social i comercial”.

El portaveu del grup municipal de C’s, Miguel Garcia, afirma que és important ”anar tots de la mà, en aquesta qüestió no hi ha oposició”. García demana que “tots els portaveus municipals estiguin presents en la comissió de seguiment per tenir la informació de primera mà”.

Des de Canviem L’H, i segons explica la seva portaveu, Ana González, són “molt escèptics. Ens alegraria que fos una realitat i que no ens venguin un projecte que no es pugi executar. Fins que no entrin les màquines a treballar, ens ho mirarem amb incredulitat”.

De forma ben diferent ho veu el portaveu del grup municipal de PP, Pedro Alonso, que en fa una “bona valoració que demostra que els compromisos del PP es porten a terme. És un projecte ambiciós, en ferm i que tots estàvem esperant”.

Des del grup municipal d’ERC, el seu portaveu, Antoni Garcia, afirma que hem assistit a “un nou acte de propaganda similar a d’altres ministres del PSOE i del PP. Reclamem menys fotos i que les obres de soterrament comencin ja. Tots els anuncis que s’han fet han quedat en paper mullat i qualsevol anunci des del govern de l’estat espanyol és poc creïble”

De la seva banda, Jordi Monrós, del PDeCat recorda que “des del 2001 hi ha projectes de soterrament. Però mai hem vist posar una pedra per iniciar les obres, per tant la credibilitat del Govern estatal és la que és”

Des de la CUP- Poble Actiu, el portaveu Kristian Giménez, valora positivament el projecte “tot i que era un deute històric. Ens ho mirem amb molta precaució després de dues dècades de compromisos incomplerts i estarem molt atents a com es desenvolupa el projecte i els seus terminis”. Afegeix que “si finalment se  soterren les vies, no consentirem que s’acabi especulant a la ciutat”

Cautela entre els veïns

Des de la Plataforma L’H Sense Vies, el president de la Federació d’Associacions de Veïns de L’Hospitalet, Manuel Piñar, ha confirmat que participaran en la comissió de seguiment del soterrament. Segons Piñar, “s’han donat dues dates i, tot i ser escèptics farem el possible perquè es compleixin els terminis”.

De la seva banda, Manuel Domínguez, president del Centre d’Estudis de L’H i també membre de la plataforma L’H Sense Vies, ha volgut recordar els acords de 2001 i de 2008 i que mai no s’ha fet res. “Per tant, qualsevol tipus d’anunci no serveix de res fins que no comencin les obres. Portem molts anys de retard per fer aquesta transformació que necessita la ciutat i l’àrea metropolitana”

Antonio Yáñez, president AAVV Gornal, afirma que la noticia l’han rebuda “amb alegria, però també amb escepticisme, perquè portem gairebé 30 anys demanant aquest soterrament”. Segons Yáñez, “la desaparició de les vies suposaria unir-se amb la resta de la ciutat i eliminar fronteres. Seria molt bo pel Gornal i per la imatge de la ciutat”. Pel que fa a l’accessibilitat de l’estació de Bellvitge, “ens urgeix des de fa anys, perquè l’estació és tercermundista. Sempre ens han estat promeses, fins i tot hem vist documents signats per secretaris d’estat, i al final res” 

L’AAVV de Bellvitge està integrada dins de la Plataforma “L’H sense Vies”, i el seu president, Roque Fernández, creu que “en un mes veurem si la cosa és o no seriosa perquè han de començar les obres dels ascensors de Bellvitge. És una qüestió de dignitat pels veïns i passatgers que agafen el tren”.