Taquilla Inversa - Entrevista i acústic de Los Stompers Reproduir video

14-06-2018 Taquilla Inversa - Entrevista i acústic de Los Stompers

I reportatge dels més buscats del Sònar, entrevista a Perrocker, gastronomia i els llibres

Destaquem Tots els vídeos

  • Video: 18-06-2018

    18-06-2018

    Pren-ne nota - Agenda 18-06-2018

    "Estados Unidos del Amor", a Filmax Granvia

  • Video: 18-06-2018

    18-06-2018

    Festa Major del Centre

    Notícia de l'Informatiu

  • Video: 15-06-2018

    15-06-2018

    Pren-ne nota - Agenda 15-06-2018

    Estrenes de cinema

Festival flamenc 'Broche de Oro' tot coincidint amb els 50 anys de la Peña Antonio Mairena

La plaça de la Llibertat s'ha quedat petita de la munió de gent que hi ha assistit

Les entitats demanen mesures urgents per solucionar la situació de Can Trinxet

Es mostren contraris al tancat que ha fet l'Ajuntament

Campanya als locals d'oci nocturn per fomentar les actituds cíviques

Per respectar l'espai públic i el descans dels veïns

Enviar aquesta notícia per e-mail Imprimir aquesta notícia cultura 17. 02. 2014

Rafael Barradas a L'Hospitalet: l'Ateneíllo dels mil dies

Segon dels reportatges amb motiu del centenari de l'arribada del pintor a Espanya

Els anys del pintor Rafael Barradas a L’Hospitalet (1926-1928) és el tema del segon reportatge que li dediquem aquest any del centenari de la seva arribada a Espanya. Podeu veure a LHDigital una versió més llarga del reportatge elaborat per a TV L'H sobre aquest tema.

Rafael Barradas, el pintor uruguaià que va introduir les avantguardes artístiques a Espanya a partir de la seva arribada, el 1914, va viure a L’Hospitalet entre 1926 (potser finals de 1925) i novembre de 1928. En aquesta data retorna al seu país, on morirà el febrer de l’any següent.

En els anys hospitalencs va fundar una tertúlia literària i artística, el conegut Ateneíllo, que va servir de connexió per a molts intel·lectuals i artistes de l’època. El grup es reunia un diumenge al mes al modest pis dels Barradas al carrer Porvenir (avui Josep Maria de Sagarra). Més endavant, sobre tot el 1928, també es reunirà a Barcelona. Pel pis hospitalenc van passar, entre d’altres, el pintor Salvador Dalí i el poeta Federico García Lorca durant la seva estança del 1927 a Catalunya, dos joves que estaven a punt d'entrar al cànon artístic i literari del segle XX.

Barradas, amb una salut molt fràgil i una situació econòmica molt precària, viurà aquests anys envoltat de la gent senzilla de L’Hospitalet, que aleshores no deixava de ser un poble d’uns 6.000 habitants. Pintarà paisatges per primer cop en la seva carrera, molts inspirats en els carrers i espais del propi poble, així com retrats dels seus veïns.

La seva obra d'aquesta etapa es completa amb estampes del seu Uruguai nadiu plenes de malenconia, i també amb escenes religioses. El seu estil ja no és l’avantguardista que havia cultivat anys enredera, s’apropa més al realisme, però un realisme conscient del seu pas per les avantguardes i també molt interessant.

Segon reportatge

El reportatge que presentem acompanyant aquest article és una versió ampliada del que s’ha emès per Televisió L’Hospitalet i compta amb el testimoni d’Antonina Rodrigo, especialista en Lorca, Dalí i Barradas i revaloritzadora a finals de la dècada de 1980 de la importància que va tenir la tertúlia de l’Ateneíllo.

També hi surten els testimonis de Maria José González, professora d’Història de l’art a la Universitat de Barcelona i comissària de l’última gran mostra sobre Barradas a L’Hospitalet l’any 2005, i d'Adriana Santos , musicòloga uruguaiana i especialista en Carmen Barradas, la germana compositora i pianista de Rafael.

Aquest és el segon d’una sèrie de dos reportatges dedicada al pintor uruguaià amb motiu del centenari de la seva arribada a Espanya, l’any 1914. En la primera part havíem donat una visió de conjunt de la figura de Barradas (acompanyat del seu corresponent reportatge televisiu) i en aquesta segona ens hem centrat en els anys que el pintor va viure a L’Hospitalet i que tant han marcat la nostra història cultural.